Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bounty
Hej
Jag hade samma problem som dig på min S60 T5 -2001, när motorn nådde normaltempratur så lyste oljelampan och "inget oljetryck, stanna omgående" kom upp i displayen när jag stod på tomgång. Varvade jag upp 100-200 varv så slocknade lampan, lät jag motorn gå tillbaka till tomgång så tändes det igen.
Kompisen och hans kamrat tog min bil till garaget, tömde bilen på olja. Oljan såg bra ut, inget onormalt iallafall.
Sen gjorde dom så att i tråget där oljetrågsavtappningen sitter så monterade dom dit en nippel, satte på en slang och fyllde motorn med en ca 12 liter diesel. Sen lät dom en pump pumpa runt dieseln, från tråget, genom ett filter och upp till oljepåfyllningslocket i en ca 2 dygn för att lösa upp och göra rent i motorn. Kanske inte det allra miljövänligaste men kanske den bästa lösningen. Bör tilläggas att det va en liten pump, bara så att det vart cirkulation i motorn med dieseln.
Efter det så monterade dom ner tråget och sil mm, tråget såg inge bra ut, undrar hur det såg ut innan? det va fullt med svart avlagring, ungefär som insidan på ett avgassystem. När dom kollade närmare i tråget så såg dom ett fel. Det är ju en ingång och en utgång till oljekylaren på tråget, en av dom fortsätter i ett rör genom tråget dit där oljefiltret sitter (hoppas ni förstår va jag menar?) Där är det en o-ring och den hade gått av och hängde halvt utanför, alltså den hade lossnat och tätade inte som den skulle. Kollade även kanaler i blocket o det såg bra ut även där.
Men efter det så tog vi tråget med tillbehör till vårt jobb där vi slängde in allt i en industritvätt (stor diskmaskin enkelt förklarat)
Efter det så va det mesta riktigt rent, tråget behövdes gå genom en gång till. Alla kanaler i tråget va rena och fina.
Sen bytte dom o-ring och monterade dit tråg mm.
Efter det så bytte dom oljeavskiljaren, när man kollade i den gamla så såg man att det va en hel del café latte färgad sörja i den.
Bytte även oljetrycksgivare. Sen gjordes det även en service på bilen i samma veva med ny kamrem och allt det där som hör till.

Fick tillbaka bilen igår, har kört en hel del både igår och idag, har kört lugnt och även lite hårdare och sen stannat bilen för att låta den gå på tomgång. Nu verkar det som att allt är som det ska, ingen oljelampa eller medelande syns till. Sen är frågan va egentligen felet va, om det va den där o-ringen i tråget som gjorde att den läckte eller tjuvade på nått vänster när oljan va varm. eller om det va nån kanal som va igensatt/trång.
Nu kommer jag köra en kort stund och sen byter jag olja + filter igen och häller i ny olja.

Hoppas detta kan hjälpa dig lite, eller iallafall få dig att inte tappa hoppet helt om att det går att fixa.

Sen att bilen kändes riktigt grym efter allt det där, inte känt bilen såhär pigg sen jag köpte den tror jag, eller om jag ens känt den såhär pigg nångång överhuvudtaget under mina snart 4 år i min ägo :D
Användarvisningsbild
av CarMan
När ni ändå fick tvätta troget för hand efteråt, så käns diesel tvätten ganska onödig..

Om troget varit nere tidigare kan orinarna komma fel, men annars har jag svråt att tro att dom kan krypa bort från sit läge, då det inte finns plats för det.

Synd att dom inte byte din oljesil, för risken finns att den fortfarande inte är ren.
Hoppas dom mätte oljetrycket med varmkörd motor, innan dom lämna ut bilan. Att förlitasig på oljetryckslampan som slocknar vid 0,2 bar är ju inte så stabilt, när motorn ska ha 4 bar när du kör
av Samy85
Vad är då effektivast att rengöra med då? Jag ska ta ner tråget igen imorgon. Så alla tips är bra tips.

Funderade på det här med diesel. Hur är bästa sätt att rengöra med diesel? Blanda diesel med olja och ha bilen igång på tomgång? Eller?
Användarvisningsbild
av CarMan
Diesel är ett bränsle. Det bör finnas många rengörningsmedel som är myck bättre.
Att rengöra med diesel är väll nått man gorde på 60-talet

Vi har nått starkt rengörings medel på 25-liters dunk. Vi fyller troget med det, o ganska omgående så börjar det bubbla o lösta, samt att det verkat öka i volym, för det rinner över hela tiden.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vet faktiskt inte vad det heter
av Bounty
Hej
Körde enbart med det för att det skulle bli lite renare i motorn.
Angeånde om tråget vart nere vet jag faktiskt inte, men kan det inte ha vart så att nån kanal har vart igensatt och har sedan tryckt ut o-ringen eller?

Oljesilen va riktigt ren, absolut inget skit i den överhuvudtaget, tvättade rent allt på mitt jobb.
Men visst, oljesilen är ju ingen stor kostnad så den kunde man ha bytt. Men som sagt, den va riktigt ren, tvättade med en piprensare modell större till och med.
CarMan skrev:När ni ändå fick tvätta troget för hand efteråt, så käns diesel tvätten ganska onödig..

Om troget varit nere tidigare kan orinarna komma fel, men annars har jag svråt att tro att dom kan krypa bort från sit läge, då det inte finns plats för det.

Synd att dom inte byte din oljesil, för risken finns att den fortfarande inte är ren.
Hoppas dom mätte oljetrycket med varmkörd motor, innan dom lämna ut bilan. Att förlitasig på oljetryckslampan som slocknar vid 0,2 bar är ju inte så stabilt, när motorn ska ha 4 bar när du kör
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vafan är det för fel på nya bilar ?:-/ ?:-/ ?:-/ Varför är det så skitigt ?:-/ ?:-/

Så här såg min förra BMW V8:a ut innuti efter 35.000 mil med bla biltema olja.

Glasblank och rent, t.o.m. tråget var också glasblank och super-rent i botten, tyvärr har jag det inte på bild bara.

Hoppas det löser sig för dig.

Bild
av Samy85
Hej idag testade vi att göra rent igen. Inget vill hjälpa. Istället för att den tänds vid 7-800 varv vid tomgång. Så tänds lampan vid redan
När den varvar ner till 1000 varv. Öppnade idag ventil
Locket och det var jätte mycket koks. Så jag slängde i lite diesel. Och försökte få det rengjort. Bytte sedan olja och filter. Men samma sak dök upp så fort jag satte på bilen idag. Vad är nu nästa steg. Vet inte vad jag ska ta mig till längre. Vill få det fixat. Om
Någon kommer på något så är ni välkommna med förslag.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]