Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av akre
Alltså jag har jagat runt på minst 5 ställen efter reparationssats för bromsoken bak. På alla ställen var de slutsålda... tog mod till mig och åkte till BILTEMA. Jodå det fanns två stycken kvar... hem igen och bort med oken, och på med nya handbromsbackar och skivor.

Sedan är det dags att pula på de nya damaskerna. Men jag fattar inte hur f-n jag ska få dit dom... någon som orkar förklara? Sedan har jag läst i någon tråd att man ska värma med gasen på nippeln till bromsröret (menar man muttern då?). Hur länge ska jag värma? Ac+O2 blir ju rätt hett om man säger så...

Bild
Användarvisningsbild
av g00ey
Jag rekommenderar att du läser igenom följande tråd:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=7953

En del bilder har fallit bort men den är fortfarande så pass informativ att den ger svar på alla dina frågor. Bromsoken tillverkas av ATE och de är i stort sett av samma typ på en V70 som på en 850 som på alla de Volvomodeller som tillverkades ute i Torslanda nu innan semstern :wink:
av akre
Jo den tråden har jag läst... mycket surr om styrleder var det.

Hursomhellst så gav jag sjutton i biltemaskiten och köpte orginal istället. Visserligen 8ggr dyrare men de passar...

Jag måste dock bort med oken också och det är ju helt omöjligt att lossa på bromsrören. Imorgon klipper jag ledningen och köper nya rör.
Användarvisningsbild
av g00ey
Annars kan jag bifoga information från en säker källa: :mrgreen:

Cleaning and inspection

• - Clean components in T–spirit. Check for
    wear, damage, cracks and rust. Replace
    components if necessary.
    - Always replace O–ring and dirt guard during
    overhaul. Take particular care to clean ducts
    and grooves for O–ring and dirt guard.
    - If cylinder is badly marked, scratched etc.,
    replace complete caliper.
    - Remove minor rust deposits with fine
    sandpaper.

Assembling brake caliper
  • Bild
  • - Blow ducts clean with compressed air.
    - Coat cylinder lining, piston (2) and new O–
    ring (4) with brake fluid.
    - Install lubricated O–ring (4) in groove in
    cylinder. Install dirt guard in end of piston
    (see illustration).
  • (Dirtguard = damask)
  • Bild
  • - Install dirt guard in groove inside cylinder
    and push piston in carefully.
    - Check that dirt guard slots into its groove in
    the piston.
    - Check that dirt guard is in position properly.
    - Install bleed nipple (5), tighten to 9 Nm (7
    ft.lb).

Finishing
  • Bild
  • - Install rubber bushings in brake caliper.
    - Screw brake caliper onto hose by hand.
    - Hang brake caliper up on a steel wire on
    front spring to avoid damaging hose.
    ...
av peterjn
Hej!

Gammal tråd men kanske är det n ågon som jag som surfar runt för att hitta info. Tack för detta.
Behövde precis som i tråden pilla dit ett avtrillat damask på bromsoket H-fram.
Detta kom jag fram till.
Det är svårt att få dit kolven och damasken sammtidigt, förb....at svårt.
Tog en lock till en flaska med byggmax fogskum och skar av toppen ca. 10-15mm ner. Tog bort precis så mycket av locket så att bromskolven gick igenom. Trädde på damasken på kolven och sköt in den tillverkade hållaren bakom. Krängde nu över damasken på hållaren och tog bort kolven. När damasken nu är på hållaren måste man dra den rätt så att kanten som skall sitta i oket hänger utanför hållaren. Tryck dit damasken i spåret på oket och tryck sedan dit kolven med hjälp av handkraft eller skruvtving och mellanlägg. ett försök räckte för mig. Vill du sedan ha minimal luftning så plugga bromsslanghålet och fyll oket med ca. 15-20ml bromsvätska. Öppna luftningen innan du sakta trycket i oket. Håll luftningen på oket uppåt då du pressar in kolven. Innan du sedan skuvar dit okets bromsslang kan du ta bort pluggen och trycka en extra gång så att kanalen fylls ända upp till gängerna innan du skurvar på slangen.

Liten annan fråga om det är någon som läser detta.

På torkarmotorn bak från bosch sitter där en komponent ditlödad. Har någon koll på vad för en komponent?
Om någon är intresserad kan jag förmedla en sätt att reparera dessa torkarmotorer. De flest har fel på kraftöverföringen i växeln då de är dåligt konstruerade.

MVH Peter

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]

Kamremsbyte V70N

Var det inte någon här som hade ett spr[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29

Näe det ska inte kunna hända. Nu var det[…]