Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev: Tidigare HP har varit bra, bl a i en tidig S60 som jag hade.
PH
Har/hade inte S60 (gamla modellen) 3 olika ljudanläggningar, Hu603, Hu650 och Hu850, till vilka man kunde lägga performance- eller high performance-högtalare, samt ev subwoofer?
Så förstod jag det hela, när jag köpte min nuvarande S60-08, i vilken det ingick Hu650, och jag valde till High-performancehögtalare.
Omek skrev:
Enl. egen utsago har du bra hörsel...
Men du förnimmer ingen skillnad..
Ja, så kan det vara ibland..
Frågan är, hör du så bra?
Hur ser ser din "kurva" ut?
Jag tror inte att PH har fel på sin hörsel, och jag tror att även någon med nedsatt hörsel (eller kanske särskilt de) skulle höra skillnad på P och HP. De med nedsatt hörsel är ofta mycket känsligare för försämringar och förbättringar av ljudnivåer, bas/diskant och buller.
Min uppfattning är att PH inte verkar tycka att det är en skillnad mellan P och HP som är värd att betala pengar för.

Man ska väl också säga att ljud ofta handlar om just uppfattning och tyckande, och således är en väldigt subjektiv upplevelse. Att en P-anläggning och en HP-anläggning dessutom befinner sig i olika bilar, och att man vid en faktiskt jämförelse måste byta bil mellan lyssningarna, se till att ha CD-skivan eller USB-minnet (nej förlåt - fungerar inte i P-anläggningen) med sig, avsevärt försvårar jämförelsen.
Vi landar i en subjektiv uppfattning av ljudet. Jag kommer nog att själv tillbringa många stunder med att försöka finjustera ljudet i min nya V70 efter vad jag tycker är en bra ljudbild - och troligen stämmer den mycket illa med många andras uppfattning...
Snacksalig skrev:
perhall skrev: Tidigare HP har varit bra, bl a i en tidig S60 som jag hade.
PH
Har/hade inte S60 (gamla modellen) 3 olika ljudanläggningar, Hu603, Hu650 och Hu850, till vilka man kunde lägga performance- eller high performance-högtalare, samt ev subwoofer?
Så förstod jag det hela, när jag köpte min nuvarande S60-08, i vilken det ingick Hu650, och jag valde till High-performancehögtalare.
Det var standardstereon + HP. 603 hette den nog! Aningen bättre ljud än i en BMW med HiFi-system (+5600) som jag hade samtidigt./PH
Omek skrev:
perhall skrev:Jag har bra hörsel och är kräsen med ljudanläggningar. Tycker inte att det är någon större skillnad på P och HP på MY11 V70.
Tidigare HP har varit bra, bl a i en tidig S60 som jag hade.
PH
Enl. egen utsago har du bra hörsel...
Men du förnimmer ingen skillnad..

Ja, så kan det vara ibland..

Frågan är, hör du så bra?

Hur ser ser din "kurva" ut?
Jag är hobbymusiker och åker ofta ensam i bilen flera timmar och lyssnar på musik. På V70N-tiden var HP avsevärt bättre. Nu kan jag visserligen höra att diskanten är bättre och fylligare, men det är ungefär samma bastryck och - jämfört med riktigt bra ljud - obalanserade ljudbild./PH
I den V60 -11:a jag körde för några helger sedan så var de HP-stereon i den och bokstavlig talat så sög den jämfört med HP-stereon i min V50 -06:a jag har.. klar skillnad var de och allt är bättre i min. Basen, diskanterna m.m.. så något har iallafall Volvo gjort för att ljudet ska bli sämre.
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halv&arin[…]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]