Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Tjejen har nyligen köpt en 850 GLT -92 och jag har nu upptäckt att lambdalampan troligen är urkopplad. Så jag kollade felkoder, raderade dessa och körde några mil och då hade dessa återkommit i uttag A6:

1-1-2 Fel i styrenheten
1-2-3 Motortemperatur från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig
1-4-3 EZ 129K - Främre knackgivarsignal saknas eller är felaktig
1-4-4 Lastsignal från bränslestyrenheten saknas eller är felaktig
3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt
4-3-3 Bakre knackgivarsignal saknas eller är felaktig
4-1-1 Spjällägesgivarsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig

Innan jag raderade hade jag även följande felkoder i uttag A6:

3-1-4 Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig
5-1-3 Temperatur i elbox för hög, nivå 2

Det finns inga felkoder i uttag A2.

Vad tror ni om detta? Är styrenheten för tändning kass eller kan den bli störd på något vis? Läste här på forumet att bränslestyrenheten kunde bli störd av tändspolen. Gäller det även tändstyrenheten? Funderar även på om det kan vara glappkontakt någonstans.

Vilka av dessa koder gör att lambdalampan tänds?

Tacksam för tips.

Henrik
Föreslår att du grabbar tag i en multimeter och börjar felsöka för att börja byta delar helt blint blir mycket pengar och du kommer då säkert att byta ut delar som är fullt fungerande alldeles i onödan. En bra investering är en Haynes reparationshandbok för din bilmodell. Finns hos Biltema, Mekonomen, Skruvat och många andra ställen. Att så många komponenter skulle vara felaktiga är inte troligt utan det finns antagligen en grundbult i detta "virrvarr". Vad du kan börja med är att kontrollera samt rengöra anslutningar, särskilt jordanslutningar. Det är ju så att äldre bilar ofta lider av ärgade kontaktstycken samt anslutningar i allmänhet och jordanslutningar i synnerhet.

Mvh GK
Tempmätaren står helt normalt. Jag har haft ur styrenheterna till tändning och insprutning idag och sprayat kontakterna med WD40 men felkoderna kom tillbaka. Men jag kom att tänka på att det sitter xenon i halvljuset. Jag har läst att billiga xenonljus kan generera störningar, så det kanske är det som stör motorstyrningen. Byter ut skiten mot glödlampor imorgon och hoppas att det löser mina problem.
av *pettson*
Du har alltså fått styrdonet att svara 1-1-1 innan du startade om och körde?
Ingen kod får LAMBDALAMPAN att tändas, eftersom det inte finns nån..
Däremot finns det en motorlampa.. viktigt att veta skillnaden eftersom den tänds av ungefär 30 orsaker..
*pettson* skrev:Du har alltså fått styrdonet att svara 1-1-1 innan du startade om och körde?
Ingen kod får LAMBDALAMPAN att tändas, eftersom det inte finns nån..
Däremot finns det en motorlampa.. viktigt att veta skillnaden eftersom den tänds av ungefär 30 orsaker..
Ja styrdonet svarar 1-1-1 när jag nollat felkoderna. Sen efter en stunds körning är felkoderna tillbaka.
Lambdalampa är väl bara ett annat uttryck för motorlampa eller har jag missuppfattat något?
I vilket fall som helst så kommer den i dagsläget inte tändas överhuvudtaget eftersom föregående ägare plockat bort glödlampan i instrumentet för att dölja att det fanns problem med bilen! :-(O)
av *pettson*
Nej lambdalampa är förvisso ett utryck som folk använder, men det fanns en bilmodell med just en sån lampa, som just tändes ENDAST om lambdan gick sönder. Därav att det är viktigt med skillnaden. Läser du här i forumet inser du att en majoritet som lampan tänts för, rakt av sliter bort sin lambda och byter till en annan, sen är dom besvikna över att lampan fortfarande är tänd, allt för att man säger fel. Lambdan är en av sakerna alltså som den markerar. Det är en Motorlampa som tänds när det är risk för ökade miljöutsläpp för att vara väldigt precis. Så ska det blir folkmuns snack så är det en *miljölampa*.. Men nog om det..
Vore jag som du så skulle jag montera lampan till att börja med så den är på plats. Sen är det frågan om ditt styrdon är friskt. Den börjar ju med att markera att det är fel i styrdonet.
Går bilen normalt? Enligt koderna som är satta så ska den gå i nödläge endast nämligen. Det betyder svårstartad och att den verkligen inte är pigg och att den lär dra en
del bensin. Nödprogrammet 1992 var inte lika utvecklat som idag då man knappt märker skillnaden hos en del fabrikat.

Du frågade vilka koder som tänder lampan..
112
433
Bilen går faktiskt helt okej och drar ca 1 liter per mil. Den kunde säkert ha varit lite piggare och kunde säkert dra lite mindre bensin om den hade varit helt felfri men om den nu går på nödprogrammet så är det knappast märkbart. Den är lättstartad förutom häromdagen då flickvännen tidigare hade kallstartat, flyttat bilen och stängt av direkt vilket gjorde att den blev sur. Men det vet jag att dom gärna vill bli om man gör så. Motorlampan ska jag montera tillbaka nu i helgen hade jag tänkt. Ja risken finns att styrdonet är defekt. Jag har iallafall verifierat att det inte var xenonljusen som störde. Koderna kom tillbaka efter en sväng med vanliga glödlampor. 324, 123, 143, 112, 433 och 411.
Nu är styrenheten utbytt. Har kört några mil och inga felkoder än så länge. Och motorn känns mjukare i gången och lite piggare. :-)-) Tack för hjälpen. Nu är det bara att riva ut instrumentet och pilla dit en ny lampa... :|
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]