Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luthor
Hej!

Länge sedan jag skrev något på detta forum men jag har syndat och haft lite andra bilmärken de senaste åren, men nu har jag (äntligen) blivit med Volvo igen… Jag har dock ett problem med min Volvo V70 Sport Edition -06, kör för övrigt med original Cassiopeia 17" fälgar med 225/45 R17 däck.

När jag bytte till sommardäck för någon vecka sedan upptäckte jag konstiga skrapmärken i hjulhuset, de är färska och så vitt jag kan se så är det inte däcken som gjort dessa utan något metalliskt. Jag bifogar ett gäng bilder och hoppas någon kan ge mig en förklaring på vad som orsakar detta, och gärna en lösning också. De fyra första bilderna är tagna när bilen är upphissad, de två sista när bilen står på marken. När jag lyser med ficklampa och kollar när bilen står på marken kan jag inte se något som ligger tillräckligt nära plåten i hjulhuset som skulle kunna vara orsak till skrapmärkena, men jag är dock ingen bilmekaniker...

På bild nr 3 och 6 så ser man också skrapmärken efter däcket, så dessa märken förstår jag hur de uppkommit.

Mvh, Luthor :-)-)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
av III
Tror det är skrapmärken efter bromsslangarnas gummielement. Du ser dom som en "ring" runt slangarna. Dessa ska förhindra att bromsslangen i sig nöter mot hjulhuset.
av Kena
III skrev:Tror det är skrapmärken efter bromsslangarnas gummielement. Du ser dom som en "ring" runt slangarna. Dessa ska förhindra att bromsslangen i sig nöter mot hjulhuset.
Jag tror samma, men du har ett skrapmärke till som ser ut som hjulet har skrapat i innerskärmen. Undrar om dina styrstoppar är borta så du kan vrida hjulet för långt så de tar i? det är nog därför bromsslangen tar i åxå.
av III
Ang. skrapmärken från däcken. Tror inte att det är därför slangarna tar i, dom gör det ändå men som tidigare person skrev, kolla att inte styrstoppen på länkarmarna är borta eller slitna. Om du har dom utan rullar ska dom fasta vara rundade. Dom blir med tiden platta mot den ytan på spindeln som tar i mot styrstoppet. Då tillåts hjulen vridas för mycket. Ett billigt alternativ är att byta vänster mot höger så går dom ett tag till. Ett annat är att lägga mellan planbrickor tills däcket inte tar i. Testa hur många som behövs. Har däckdimensionen bytts finns tre olika styrstopp beroende på däck/fälgstorlek.
av Bromsarn
Jag kör med 235/35-19 och hade exakt likadana märken. Dom tog i vid fullt rattutslag. Istället för att köra nya styrstopp så la jag brickor bakom m8 skruvarna som rekomenderas här i tråden. Perfekt att lägga bakom exakt så att inte däcken tar i vid fullt utslag istället för att köpa fetare styrstopp som kanske stoppar alldeles för tidigt..

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]