- tor 14 apr 2011, 10:00
#519560
V90 T6 Recharge Core Edition
C70 T5 cabriolet
740 GLT 16 Valve -88b
164 1973 (såld)
V90 Cross Country D4 AWD Advanced SE (såld)
XC60 D3 Summum (såld)
V70 D4 Dynamic Edition -13 (såld)
V90 1997 (såld)
PV544 Special II 1960 (såld)
740 GL -87 (såld)
Volvos uppdaterade D3 och D5 i V70/S80 är verkligen imponerande, i alla fall på pappret. Likafullt är det väldigt irriterande att man inte lyckas komma under 120g-gränsen för CO2-utsläpp.
Dubbelturbon i D5 verkar vara bränsleeffektivare än singelturbon i D3, vilket syns på utsläppsvädena. Men egentligen borde den mindre slagvolymen i D3 gynna förbrukningen.
Mitt recept:
-Ta en V70 D3 2012 med start/stopp (137g/km)
-Kopiera dubbelturbolösningen från D5, och anpassa aggregatens storlek efter slagvolymen 2.0 liter
-Optimera effekt och vridmoment för låg förbrukning. 150hk, 350Nm räcker.
-Sänk bilen 10mm som på DRIVe
-Specailfälgar med lättrullande däck. Det lägre momentet kräver ju inte heller lika brada däck.
-Arodynamiska hjälmedel under bilen om det behövs
Vips! En V70 med mysig femcylindrig motor som klarar 119g/km.
Dubbelturbon i D5 verkar vara bränsleeffektivare än singelturbon i D3, vilket syns på utsläppsvädena. Men egentligen borde den mindre slagvolymen i D3 gynna förbrukningen.
Mitt recept:
-Ta en V70 D3 2012 med start/stopp (137g/km)
-Kopiera dubbelturbolösningen från D5, och anpassa aggregatens storlek efter slagvolymen 2.0 liter
-Optimera effekt och vridmoment för låg förbrukning. 150hk, 350Nm räcker.
-Sänk bilen 10mm som på DRIVe
-Specailfälgar med lättrullande däck. Det lägre momentet kräver ju inte heller lika brada däck.
-Arodynamiska hjälmedel under bilen om det behövs
Vips! En V70 med mysig femcylindrig motor som klarar 119g/km.
V90 T6 Recharge Core Edition
C70 T5 cabriolet
740 GLT 16 Valve -88b
164 1973 (såld)
V90 Cross Country D4 AWD Advanced SE (såld)
XC60 D3 Summum (såld)
V70 D4 Dynamic Edition -13 (såld)
V90 1997 (såld)
PV544 Special II 1960 (såld)
740 GL -87 (såld)