Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Hej

Jag har på senare tid hört gnissel från kopplingspedalen på min MY11. Jag tror inte det är själva kopplingen som gnisslar utan det låter som att det kommer från kupén nära själva pedalen. Någon som vet vad det kan vara? Ska åka förbi verkstaden men jag tänkte höra om det är ett vanligt fel det här?
av JimmyK
Peanuts skrev:Hej

Jag har på senare tid hört gnissel från kopplingspedalen på min MY11. Jag tror inte det är själva kopplingen som gnisslar utan det låter som att det kommer från kupén nära själva pedalen. Någon som vet vad det kan vara? Ska åka förbi verkstaden men jag tänkte höra om det är ett vanligt fel det här?
Jag har en Volvo xc60 my 10 som är uttagen maj 2010. När bilen hade rullat 1500mil kom ett mycket irriterande ljud vid frikoppling från kopplingspedalen. Har varit inne vid sju tillfällen på Volvo och de har haft bilen ett antal dagar varje gång för att få bort ljudet. Har varit på två olika Volvoverkstäder. Efter sjundegången blev kopplingen tyst. Det som är bytt, fjäder 2ggr, kopplingskontakt 3ggr, pedalställ 2ggr. Sista gången kopplades kopplingspedalen loss från slavcylindern genóm torpedväggen, detta i kombination med nytt kopplingsställ samt ny kontakt fick bilen att bli tyst i 10mil se´n kom ett av de två ljuden tillbaka igen. Detta visade sig vara bajonettkopplingen som sitter mellan kopplingspedalen och axeln som går genom torpedväggen som var felet. Nu har bilen varit tyst i 2veckor.

http://www.youtube.com/watch?v=rIfUgMzYLpU
av Peanuts
Tack för svaret. Kollade/lyssnade på din video men det ljudet liknar inte det jag har. Mitt är mer ett "vanligt" gnissel som en osmord dörr eller liknande. Ska försöka hinna förbi verkstaden imorgon så att de får kika på det.
av Peanuts
Nu har jag löst felet själv. Hann inte förbi verkstaden i fredags men idag så smorde jag själv upp de synliga, rörliga delarna kring kopplingspedalen inne i kupén. Efter detta är pedalen tyst igen.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]