Ja, jag har haft både en 2005 2,4 (140hk/220Nm) och en 2,0F (145hk, 190Nm).
2,4:an kände med som en värdig motor till bilen. Lite sävligare pga den högre utväxlingen. Ingen av motorerna är ett efekktmonster men gillar man att varva så är 2,0F varvvillig som Linqid skriver. Dock känns och låter motorn "billig", dels själva motorljudet och dels den höga utväxlingen. Femman lägger man i strax över 50 och redan i 70km/h letar man febrilt efter en sjätte växel......som inte finns. Man vänjer sig men jag letade fortfarande efter sexan efter 7000 mil. 2,0F hade också mycket fler rena motorproblem och är inte direkt känd för att fungera felfritt. Sök bara på forumet så ser du. Bla. ojämn ryckig gång och svårigheter att klara bränslebyte bensin->E85 och vice versa.
MEN pga den låga utväxlingen så accelerear den hjälpligt om man står ut med att varva. Man kan för övrigt jämföra motorkaraktären i 2,0F lite med 3,2 sexan samt V8:an. Nu menar jag inte i effekt utan mer hur den levereras.
E85 skall ge lite bättre vrid och effekt i registret upp till maxeffekt. Dock skall det inte ge en högre maxeffekt eller maxvrid men ca 5-7% under det användbara registret. Du kan titta på
http://www.rri.se och titta på ex Volvos 1,8F och jämföra med Volvos vanliga 1,8 som de kört i bänk. Du kommer se att siffrorna för Etanol ligger lite högre, Om E10 gör någon skillnad tror jag dock inte då redan svens Blyfri 95 innehåller Etanol redan idag.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson