Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Soulman
Instämmer!
Den finns det säkert olika varvtal/hastigheter som är optimerade. Jag ska göra samma resa i 110km/h nästa gång. I min förra bil ökade snittförbrukningen ganska exakt med 1dl/mil mellan 110-120, mellan 120-130 och vid 140 så hade förbrukningen ökat ganska exakt 3dl/mil jämfört med 110.

Sen är det väl så att specen är gjort på en V70 T4 utan extrautrustning och 16 tum. En hyggligt utrustad bil med 18 tum och 245 bredd kan knappast ge samma förbrukningssiffror ens i medvind.
Användarvisningsbild
av Mabuse
andreas_lofgren skrev:
vandenhoogen skrev:BMW har ju haft väldiga problem med Insprutarna då de sitter ända inne i förbränningsutrymmet och ger upp/börjar krångla för många redan efter en 5tusen mil, förhoppningsvis har de och andra (bosch) lärt sig hur man inte ska göra...
Det där skulle jag gärna vilja se en källa på. Vad jag vet är N54 riktigt driftssäkra och med tanke på att jag varit medlem på Autopower.se i 6 år nu och inte sett några insprutningsfel så är jag lite tveksam.
Peugeot har haft en hel del problem med BMW's lilla turbo som sitter i 308 och 3008. Problemet där ska tydligen vara att kamkedjan sträcker sig och kan hoppa en kugge alternativt strula med VVTS(eller vad det nu heter, variabla kam-tider/timing/öppningar)...
Det finns gott om rapporter om det på Peugeot-sport-club's forum.
av Lövet
Den motorn sitter inte i en enda BMW utan MINI. På vad sätt har BMW problem menar du på grund av detta?
Användarvisningsbild
av Mabuse
andreas_lofgren skrev:Den motorn sitter inte i en enda BMW utan MINI. På vad sätt har BMW problem menar du på grund av detta?
Det är väl BMW som tillverkar/konstruerade motorn?
av Lövet
Vad spelar det för roll vem som är moderbolag? Om Geely har en dålig motor innebär det då att "Volvo har dåliga motorer"?
av perhall
Det är pinsamt, tycker jag, att BMW bygger så dåliga 4-cylindriga motorer när de 6-cylindriga är så bra. Både egenskaps- och hållbarhetsmässigt är 4-cyl BMW-bensinare efter konkurrenterna. T o m T4:ans Ford-motor slår ju en BMW 4-cyl 170 hk 2-litersmotor på alla punkter... men nu har ju BMW bestämt sig för att lämna 6-cyl för huvuddelen av produktionen och alla bensinmotorer utom 535i och uppåt ska bli 4-cyl. Får hoppas att det blir bättre.
PH
av Lövet
Motorn det pratas om är ju inte en BMW motor. Den är ett samarbete mellan Mini (som förvisso ägs av BMW) och PSA. Minsta man kan begära är att man har koll på sina fakta.

Huruvida x20i motorn är bättre eller sämre än T4 har jag lite svårt att dra några slutsatser om eftersom jag inte sett några seriösa tester av den senare. Har du några sådana att länka till?
av perhall
T4 180 hk vs. 2,5T 200 hk:
T4 går lite råare men nästan lika tyst.
T4 är tommare i botten, man måste varva lite när man kör iväg.
Den drar ca 30% mindre bensin, återkommer när jag har mätt lite.
T4 har klart bättre gasrespons (jag kan inte komma på en enda bensinmotor med hyfsad effekt som har sämre gasrespons än 2,5T/FT).
PH
Användarvisningsbild
av Mabuse
andreas_lofgren skrev:Motorn det pratas om är ju inte en BMW motor. Den är ett samarbete mellan Mini (som förvisso ägs av BMW) och PSA. Minsta man kan begära är att man har koll på sina fakta.
Det var därför förmulerade meningen som en fråga. "Det är väl BMW som tillverkar/konstruerade motorn?"

Jag ser ingen prestigeförlust i att erkänna att jag var felinformerad. Jag hade vid tidigare diskussioner om MINI/PSA-turbon fått uppfattningen att det var BMW's motortekniker som var ansvariga, men jag hade tydligen fel.

Läser man den här artikeln får man den uppfattningen: http://www.ukipme.com/engineoftheyear/w ... 14_18.html
Eller den här: http://www.bimmerfile.com/2008/05/06/bm ... her-again/
These BMW / PSA engines are engineered in Munich by BMW engineers not PSA. PSA engineers only adapt the PSA cars to meet the needs of the BMW designed engines.
Men som sagt, jag kan ju ha fel och är inte rädd att erkänna det.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60