- tis 12 apr 2011, 15:51
#519067
Måste ju såklart vara T4F-motorn man menar. 2.0F är en Ford-historia som ska utgå.
Men jag är ritkgit nyfiken på vad som händer med AFV? Och 2.5FT, typade man om den till Euro5 BARA för att sälja i några månader med R-paket till rabatterat pris (=mkt liten vinst) för att sen lägga ned den?
Eller är det så att den motorn kommer finnas kvar just för att AFV:n ska baseras på nånting och det därför kommer fortsätta produceras såna motorer?
Som nån sa lär inte 1.6GTiD-rovan gå att konvertera till biogas, åtminstone inte i en handvändning, pga av direktinsprutning och liknande. Å andra sidan har väl Volkswagens Tsi-motor på 1.4 liter också direktinstrputning och den kunde ju lätt köras på gas?
Väntar bara på besked så man kan beställa ny AFV, som tjänstebil är den överlägsen ytterligare några år nu när regeringen bekräftat att förmånsvärdet kommer vara rabatterat på biogas även i fortsättningen.
Däremot är det också klart att etanol tappar rabatten på 20% som funnits hittils, vilket gör att även om T4F är välidgt snål för att vara en etanol så blir den ändå bra mycekt dyrare i drift än en biogas....
Antingen kommer AFV som MY12 inom kort med 2.5-motorn, eller så blir det ett avbrott i produktion tills de nya motorerna kan konverteras, men det lär ju dröja... Eller, i värsta fall, finns AFVn kvar som en MY11 med gamla inredningen även framöver, men så taskiga kan de väl inte vara mot oss som VILL köra biogas??
Senast redigerad av 2 Kelimutu, redigerad totalt 0 gång.