Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alex79
Är det den lilla nyckel som sitter i larmdosan som är till att ta bort dragkroken, eller är det en annan nyckel, jag får inte i den iaf, men det verkar som dragkroken alltid har suttit på, har börjat att smörja och vi får se om det ger sig.

Sen fick jag bara en nyckel med när jag köpte bilen, säljaren sa att dom bara hade fått en nyckel, men i menysystemet står det att det ska vara två nycklar, vad kostar en ny nyckel, eller blir det två nya nycklar?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nyckeln i larmdosan är för att öpnna bilen, låsa handskfacket eller för att aktivera/inaktivera airbagen på passagerarsidan..
Nyckeln till draget är en annan..

Bilen levereras med två nycklar, och är en på vift så skulle jag kräva av handlaren att få en ny och att få den som är borta avregistrerad från bilen, annars så är det mer eller mindre ett faktum att du kommer ut en dag å ska till jobbet och bilen är borta....

Låter som en skum handlare faktiskt...
av Desmodue
Jag har precis köpt en V70 II från Kvarndammen och det saknades en nyckel, jag kollade med leasingföretaget och de hade också sökt nyckeln så den är helt enkelt borttappad.

En ny nyckel beställer du på Volvo och då får du larmdosa plus nyckelblad.
De avregistrerar den gamla dosan/nyckeln och registrerar den nya osv.

Du får lägga ut 3 200:- i runda slängar för detta lilla äventyr varav 1 000:- som du får lägga ut i förskott när du beställer nya nyckeln.

Jag fick även med en liten bok på ett par hundra sidor där det beskrivs en massa bra detaljer om bilen, hur allt fungerar och vilka mått, vikter, tryck och om oljor. Den låg i handskfacket. :wink:
av pumpnasare
Hej
Jag köpte en demokörd S70 1998,fick en nyckel med förklaring att vi hittar den snart.
En vecka senare var min bil borta, en knarkare hade stulit nyckeln på solskyddet och kollade via bilregistret vart bilen fanns. Fick då veta att en Bilbolaget ej fick leverera bilen med bara en nyckel. När bilen kom åter fick dom byta alla lås och nycklar.
av Mr T
alex79 skrev:men det verkar som dragkroken alltid har suttit på, har börjat att smörja och vi får se om det ger sig.
Avtagbara krokar kan fastna hyffsat lätt tyvärr. Och dessutom kräver bilprovningen att man kan ta bort dem annars blir det underkänt...

Nycklarna till dragkrokarna är ganska korta och har en svart fyrkantig plastbit som omgärdar övre delen av nyckeln.

Sen när du lossar kroken så ska vredet på högra sidan tryckas in och vridas ner ganska mycket sen kan man dra i kroken uppåt. Inte världens bästa lösning...

Lycka till!

//Mr T
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad det gäller det löstagbara draget så tycker jag nog tvärtom mot dig Mr.T
Har haft flera bilar med löstagbart drag, och ingen har varit lika distinkt och lätt att sätta dit och ta bort.
Tar i och för sig alltid bort draget när jag inte använder det så det är ju "välmotionerat"!
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]