Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjornolsson
hej jag har en 855 t5 2,0 italien. min turbo gick sönder och vid byte så passade jag på att sätta dit ett 16t aggregat vid byte så var det fel fläns på nya avgashuset så jag skifta med gamla ifrån 13t som sitter original.
bilen går bra efter byte men laddar bara 0,7 bilen är chipad och laddade med 13t snurran 1,0. någon som vet vad som kan va fel????? mvh björn :lol:
av *pettson*
Du tog den större turbon och monterade en betydligt mindre avgasdel på och hoppas att den nu ska vara nöjd?
Du bytte dessutom Wg utan att ställa grundtrycket i turbon efter din modifiering som bonus.
Och undrar nu vad som kan ha hänt?

Först av allt, vill du nyttja det som 16T kan ge dej så får du modifiera ditt avgas, inte turbons avgasdel, alltså på med avgashuset som satt eller ett i samma storlek i annat utförande.
Nästa sak är att grundinställa turbons WG stag så att den reglerar korrekt.
SEN kan bilen ha en chans att faktiskt gå riktigt rart. Glöm dock inte att den kommer att ladda betydligt senare i varvtal då du valt en större turbo.
av *pettson*
Problemet är att du vill gå upp i storlek och då finns det tyvärr ingen färdig avgasdel till dej på DP sidan. Däremot går det att med lite tur hitta främre röret till samma volvo som turbon kommer ifrån så är problemet löst. Alternativet är naturligtvis att köpa sej ett fläns och sen tillverka främre röret.

Grundinställning på turbon görs enklast genom att trycksätta klockan med angivet tryck för din bilmodell och sen korta eller förlänga wg staget så det passar perfekt. Sen är grundjusteringen klar.
Det är så volvo gör och så som jag gör. :-)-)
Alternativet är att göra så bilen går på grundladd och köra och åter köra och justera med varm turbo tills grundladdet är 0,4 bar. Sen koppla in den som det är tänkt och köra för att se så den laddar korrekt.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]