Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag har senaste veckan råkat ut för fågelskit på huven, varit så snabb som Jag kunnat att få bort de med
hjälp av insektsborttagningsmedel som löst upp skiten bra och sedan på med lite vax men märkte till all
förfäran att de fortfarande finns kvar en matt fläck där spillningen varit, hur får Jag bort detta? Är lacken förstörd?
Användarvisningsbild
av Anders E
Hade samma problem på min förra V70 (Svart solid lack) och det enda som hjälpte var att polera lacken med
maskin. Testade först med polercremé (finrubbing) och det blev inte bra.....
Maskin+cleaner så vart det bra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fick samma skada på både mina nya V70 och V70II och jag tog bort skiten på studs, trots det går det INTE att få bort märkena,det är bara omlackering som gäller om de ska bort. (Var t.o.m inne på aktoriserad verkstad/lack som proffs-polerade) Surt som fan med de märkena.

Har du tur går de att polera bort, minbilar var bara 4 veckor gamla när det hände mig och då var fortfarande lacken mjuk som modellera och hade inte härdat ut.

Har fått många skitar efter det när bilen är över 6 månader gammal och det blir inte minsta fläck då lacken nu är stenhård.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Det får gå långt innan man behöver lacka om. Steg 2 om inte polering funkar är våtslip + polering.
Det var det definitivt inte värt........

Eftersom mina bilar bara var 4 veckor när de fick skit på sig var klarlacken på metallicen mjuk som tuggummi. Det tar låååång tid innan lacken härdar ut ordentilgt har jag lärt mig denhårdavägen.

Fågeskiten frätte långt igenom klarlacken på nolltid trost att jag sköjlde bort den direkt. Man känner hur djupt det frätte med fingertopparna.

Skulle man ge sig på att våtslipa blir det ju ingen skyddaden klarlack kvar och det vill man inte vara med om.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:När man våtslipar så slipar man ju givetvis inte genom klarlacken. Man kan slipa ganska mycket innan det händer...
Det var ju det som var problemet, fågelskiten frätte så djupt på nolltid att man inte vågade slipa pga risken att det skulle gå igenom och då skulle det ju bara bli värre av att försöka slipa..
Måste varit en extremt elak fågelskit isåfall. Har sett fabriksnya BMW som stått på förvaring utomhus i några månader, fullpepprade med måsskit. Gick att våtslipa och polera i princip allt.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]