NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Aqua
Ett lite rop på snabba tips!!
Tanten är ute med vagnen och ringer och meddelar att det gnisslar / skrapar när hon svänger höger. Ljudet verkar komma från vänster fram... Låter även ibland när man kör rakt fram.
Bad henne bromsa, backa och köra lite tvära sick-sack svängar men det försvinner inte.

Inga varningslampor lyser, inga konstiga vibrationer.

Ska felsöka när hon kommer hem men skulle vilja ha lite tips innan av di lärde vad man ska kolla på :lol:

Alla förslag att undersöka mottages tacksamt!

Tycker själv det låter som det kan vara en sten mellan bromsskjölden och bromsskivan, kan ju gnissla lite...
av Haddock
Jag var med om samma sak för någon månad sedan. Efter att jag tvättat bilen och spolar av med högtryck i hjulhuset så försvann oljudet. Det är nog som du säger en sten som ligger emot bromsskölden.
av jumu01
Prova backa med max rattutslag första vä/hö sedan hö/vä, jag brukar använda relativt hög fart därför stor fri yta bakåt, efter denna manöver är gnisslet borta om det nu skulle röra sig om sten mellan bromssköld och skiva.
jumu01 skrev: sten mellan bromssköld och skiva.
Fått detta två dagar i rad nu. Första gången försvann det efter ett par hundra meter; andra gången försvann det när jag skulle fickparkera för att inspektera det. Tröttsamt. Ett fall i höstas, annars ingenting de två åren före.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Finns det något man kan göra för att undvika detta? Typ böja bromsskölden på något vis.
Händer ofta när jag kör grusväg och det är ju ett fruktansvärt ljud.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo det brukar aldrig vara några problem att få bort stenar men det händer ganska ofta så jag tänkte att det kanske finns något man kan göra så det inte uppkommer så ofta.
Kapa bort bromsskölden kan man ju, men jag tror de har en funktion så jag vill nog ändå ha de kvar.
Rostar de bort får jag väl montera nya.
Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Wastegateaxel som glappar kanske. Den kan glappa i[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]

Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]