Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeppos
Go kväll!

Har en Volvo V70 från 02 och besiktingen gick bra så när som på en anmärkning på att en spindelled fram bör bytas. Nu tänkte jag ta tag i detta och har några frågor om det.

För det första har min bil dragit snett under längre tid samt att ratten konstant står lite snett(framvagnsinställning genomförd samt däcktryck kollat otaliga gånger) Kan detta förklaras av spindelleden och skulle kunna försvinna om jag byter leden?

Jag har surfat runt en hel del för att förstå om spindelleden kan bytas separat på den modellen eller om man måste byta länkarm också? Eller jag kanske tom bör byta länkarmen samtidigt även om det inte är nödvändigt för att byta spindelleden?

Tacksam för funderingar kring detta!
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja, det kan ha ett samband
Man jar inte utfört en korekt furu ils ät ing om man inte först kollar om det finns nått som är glappt!

Du kan byta spindelleden lös, o den bör monteras med special rekryt för att undvika att den inre tätningen skadas & livslängden förkortas.
av freak
spindelleden är en lösdel att byta ,, det vanligaste prb när bilen drar snett dåliga länkarmsbusningar .. mer sliten på ena sidan = bra efter hjulinställningen men så fort mann börjar åka så ändrar den sig. kan ochså kännas att det drar snett när mann bromsar.
av jeppos
Intressant med bussningarna. Jag har märkt att den ibland( gasnka sällan) drar lite snett även vid bromsning. På besiktningen hade jag dock exakt samma bromsvärden på höger och vänster sida.
Tackar för hjälpen så här långt så återkommer jag när skruvandet har börjat:-)
av freak
Bromsarna är det inget fel på men när ena hjulet glider ut vid inbromsning så ändras spårvidden = drar åt det hållet ..Blir så kallat lådbils effekten dra ena hjulet lite bak andra lite fram o bilen svänger, räcker dock med ena hjulen ändar position, så drar bilen.
av donkii
Min granne hade exakt samma fel som du beskriver och det visade sig till slut att motorn stod snett. Efter att det fixades var bilen som vanligt igen. Detta lär dock inte vara någonting vanligt eftersom dem på Bilbolaget i Östersund aldrig hade varit med om detta tidigare.

Troligen är det väl inte detta men som sagt, hittar du inte problemet så kan detta kanske vara värt att kolla upp.
av trasker
Jag upplever ju samma problem med min -01. Har bytt hela länkarmarna och gjort hjulinställning men problemet består.

Inte haft in den på verkstad då jag är snål som fan. Men snart måste det åtgärdas för den drar så pass vid vanlig körning att det är jobbigt.

Håll oss gärna uppdaterade.
Användarvisningsbild
av CarMan
trasker skrev:Jag upplever ju samma problem med min -01. Har bytt hela länkarmarna och gjort hjulinställning men problemet består.

Inte haft in den på verkstad då jag är snål som fan. Men snart måste det åtgärdas för den drar så pass vid vanlig körning att det är jobbigt.

Du måste skilja på att bilen drar när du kör, mot om den drar när du bromsar.
av trasker
CarMan skrev:
trasker skrev:Jag upplever ju samma problem med min -01. Har bytt hela länkarmarna och gjort hjulinställning men problemet består.

Du måste skilja på att bilen drar när du kör, mot om den drar när du bromsar.
OK. Min drar när jag gasar och när jag bromsar, men också när jag kör. Men mest när man gasar och bromsar.

Gas åt höger, broms åt vänster.

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]