Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Glidan
Jag har en 745 -92 där det sitter en tändspole jag aldrig sett förut. Det sitter 5+1 kablar kopplade samt plats för 3 till.Kopplingen är hydraulisk samt kylarfläkten elektrisk.
av Addekarlsson
Tändspolen, jag gissar att det sitter en "brygga" på båda sidor om tändkabeln, så du kan sätta typ 3 flatstift på varje sida? Isf är det inget ovanligt alls.

Hydraulisk koppling är inte ovanligt på -92, speciellt inte om det är en turbo, Gl/T eller GLT.

Elektrisk fläkt inget ovanligt heller, framför allt inte om du har acc eller ecc.

Så nej, du har inte speciellt ovanliga delar på din bil. :D

Mvh/ Adde
av Glidan
Nej tändspolen har 3st uttag med 3+2+3 runda stift.Jo det sitter en död ac i bilen.Att jag frågar beror på att jag skall försöka hitta delar på skroten att lägga på hyllan.Fläkten har jag ej hört ännu,men den kanske bara funkar med motorn igång.På vissa andra bilar kan man sommartid höra fläkten ngn minut efter att bilen stängts av.
av Addekarlsson
Fläkten startar bara om kylarvätskan behöver kylas ner, eller om man slår på ac. Elfläkten i min 780 startar bara om jag står länge på tomgång, annars hör jag den aldrig.

Men den där tändspolen skulle jag gärna vilja se en bild på. Kan vara så att det är en högeffektsspole.

Mvh/ Adde
av Glidan
Tanten har kameran en vecka till,sen skall jag försöka lägga upp en bild.
Ingen internetanslutning via SIM

Tack för svar, bilen skall in på servic[…]

Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]