NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av larpan
Idag tänkte jag skifta till sommarhjul, och när jag lossat alla bultarna sitter hjulet fast som berget. Beger mig då till ett par killar som extraknäcker med att byta hjul och man får ta en slägga till hjälp.
De uppger att det här är vanligt på den modellen, V 50 -06.
Tanken slår mig vad som händer vid en punktering, det blir väl att ringa Volvo-assistans, eller finns det någon bot på problemet?
Användarvisningsbild
av CabBO
Det är inte bara till V50 som det händer. Det händer dom flesta bilar.
Därför skall man använda kopparpasta och smörja på, framförallt om
du har lättmetallfälgar/aluminiumfälgar.
av blåbärsmannen
jag hade samma problem nu när jag bytte. fast slet idom lite så lossa dom,brosan hade en audi a4a förut och där satt däcken fast varje säsong, så är ju inte bara volvo som har detta problem
av larpan
Ok, jag förstår, har inte haft problemet med min tidigare bilar, har inte haft aluminiumfälgar, så jag tar av dem igen och drar på pastan. (får ta från kopparn till Trajan).
Användarvisningsbild
av ThomasT
larpan skrev:Idag tänkte jag skifta till sommarhjul, och när jag lossat alla bultarna sitter hjulet fast som berget. Beger mig då till ett par killar som extraknäcker med att byta hjul och man får ta en slägga till hjälp.
De uppger att det här är vanligt på den modellen, V 50 -06.
Tanken slår mig vad som händer vid en punktering, det blir väl att ringa Volvo-assistans, eller finns det någon bot på problemet?

Lossa bultarna några varv, åk sedan och sväng lite försiktigt fram å tillbaka så kommer det att lossna.

.
Användarvisningsbild
av StringerBell
ThomasT skrev: Lossa bultarna några varv, åk sedan och sväng lite försiktigt fram å tillbaka så kommer det att lossna.
Man kan gunga bilen på plats också.

Men det är ett gissel med fastnade fälgar. Det bästa är att slipa bort rosten med sandpapper och sedan smeta på aluminiumpasta.
Användarvisningsbild
av CabBO
Kolla in denna länk nedan. Diskussion har förts innan angående detta. Jag skrev i ett tidigare inlägg att du skall använda kopparpasta och det står jag för, då jag gör det själv. Däremot enligt länken så kommenterar en person att t ex Bosse bildoktor rekommenderar att man inte skall göra det. Däremot får du här andra tips på hur du skall eller kan göra. Valet är ditt :)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
av tofo
Jag brukar spreja 5-56 på fälgens anliggningsyta innan jag sätter dit "nya" hjulet, varje gång jag skiftat hjul. Tycker det är mindre kletigt, lättsammare och billigare än kopparpasta. En sprejburk 5-56 har man ju dessutom alltid till hands:) Har gjort så i över 10 år nu och sedan dess aldrig haft problem med fastoxiderade Al-fälgar.
av larpan
Ja, jag är tydligen inte ensam om detta, det verkar finnas olika lösningar, får väl pröva en av dem.
Tack ska ni ha!

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]