Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeppos
Jag vårstaäde bilen idag och hittar fukt (rejält vått) under förardörrmattan. Fukten är fet, på ett sätt som gör att jag misstänker att det kan vara kylarvatten eller något liknande. Är det möjligt att kylarvatten har hamnat under mattan??

För ungefär 1 månad sedan hade jag bilen inne för byte av koppling. Kan det i samand med denna reparation ha uppkommit något läckage?

Tack på förhand!!
Aha, hade det lite på känn att det kunde vara något sådant som kunde vara boven.

Några tips på hur jag åtgärdar detta?
Något man kan göra själv om man är lite händig men inte direkt någon McGyver?
av Kena
jeppos skrev:Aha, hade det lite på känn att det kunde vara något sådant som kunde vara boven.

Några tips på hur jag åtgärdar detta?
Något man kan göra själv om man är lite händig men inte direkt någon McGyver?
Provtryck och se var det kommer vatten. Kan räcka med tryckluft, ta bort korken till expansionskärlet och sätt dit tryckluftsmunstycket, täta med handen. Sedan har du en kompis som tittar inne i bilen om det rinner /droppar någonstans.
Nu har jag tagit bort mattan och lite annan bråte och upptäckt att läckaget finns mellan stålrören och värmepaketet. Det ena rörerets fäste är inte tätt mot värmepaketet. Är det möjligt att byta ut tätningen här utan att behöva skruva bort värmepaketet och mycket annat som behövs för att få loss paketet?
Metallrören är lite stelare än plastslangar som bekant och dessutom ser "slang"klämman ut att vara av det "stadigare" slaget och utrymmet är inte det bästa. Någon som har erfarenhet av detta??

Bifogar bild med röd pil vid läckage
Bild

Tack på förhand
Bara å lösna røren å byta o ringana.Det vil komma ca 0,5ltr glykol når du lösnar dom.Sett inn de nya oringarna med silikonspray samt rören så blir det lettare å få på plass igjen.Husk å fylla efter glykol före start.
Tackar för tipsen.
Nu sitter en ny o-ring för 3,50kr på plats på ena röret. Tätt.
Tyvärr så har det andra röret börjat läcka så det är bara att köra samma manöver på den en annan dag.

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]