Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattias perssom
Köpte Biltemas "nya"tändstift till min bil Fiesta 1.1 -93 för en månad sedan och monterade dom.
Igår vägrade bilen att starta.
Jag bad min bror vrida på nycklen och och då ser man hur det slår gnistor ut från stiften...jodå alla 4st stift var spruckna i isoleringen/porslinet. ??:-/
Jag körde in till Biltema och visde dom hur bra deras stift va och hon i för butiken sa att dom har haft en hel del problem med att stiften vill spricka.
Fick ett par nya och nu får vi se hur länge dessa håller.
Även om Biltemas stift är billiga kan ju skitet se till att hålla annars kan dom ju sluta sälja det.

/Mattias
av *pettson*
mattias perssom skrev:Köpte Biltemas "nya"tändstift till min bil Fiesta 1.1 -93 för en månad sedan och monterade dom.
Igår vägrade bilen att starta.
Jag bad min bror vrida på nycklen och och då ser man hur det slår gnistor ut från stiften...jodå alla 4st stift var spruckna i isoleringen/porslinet. ??:-/
Jag körde in till Biltema och visde dom hur bra deras stift va och hon i för butiken sa att dom har haft en hel del problem med att stiften vill spricka.
Fick ett par nya och nu får vi se hur länge dessa håller.
Även om Biltemas stift är billiga kan ju skitet se till att hålla annars kan dom ju sluta sälja det.

/Mattias
Det är bättre du förklarar för biltema att checka om deras lista är intakt. Det är fel värmetal på stiften och dom har blivit överhettade ända upp i porslinet. Därför är porslinet sprucket.Med rätt värmetal kan det inte hända på samma sätt om man då inte gör ett rejält monteringsfel och spräcker dom redan då.
Gå in på brisks hemsida och verifiera att du fått rätt stift. Till 850 har nämligen fel stift delats ut av personalen enligt biltemas lista. Dom bilarna har inte gått nåt vidare.
Här har det körts nu i totalt 9 bilar turbo och icketurbo med brisks stift (dom är ingen lågpristillverkare även om alla tror det). Dom fungerar alla bra och går betydligt BÄTTRE än med motsvarande NGK. Det verkar som NGK har bredare värmetal och det därför blir skillnaden som det blir.
av bjornknu
Hej,
såg att denna tråd är rätt gammal, men jag vill ändå dela med mig av mina erfarenheter.
Har en v70 -99 med Biltemas flerelektrod stift i. Plötsligt började den ticka väldigt i motorn, och strax därpå endast gå på fyra cylindrar. Och javisst, mittelektroden har lossat på fyrans tändstift, ingen komp. :(
Så man står inför en jobbig topp-renovering verkar det som, om det inte är så att det eventuellt skulle gå att plocka lös någon del som fastnat i ventilen på nått vis utan att skruva isär allt ..

/Björn
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hur länge hade du haft stiften? Det är ju inte normalt att elektroder lossnar från dom även om det är fel typ av stift, så jag tycker nästan att du borde kunna reklamera och kräva att dom står för reparationen. Men det kräver ju dock rätt starka bevis att det faktiskt var stiften, och inget annat, som orsakade haveriet.
av *pettson*
Har det inträffat med briskstift? Eqyeem som biltema hade för flera år sedan (tror inte dom säljs nu? men jag kan ha fel) var fabrikatet där det hände för volvo, där mittelektroder försvann in i motorerna. Där varken Eqyeem eller volvo ville ta på sej skadorna. Hursomhelst så ska du kontakta biltema butiken och ta samråd med dom. Jag gissar det går till så att du reklamerar. Låter dom bestämma vilken verkstad. TAR SKRIFTLIGT PÅ ATT BILTEMA TAR FULLA KOSTNADEN om det är orsakat av tändstiftet. Skriftligt är alltid enklare än muntligt. Om det inte är stiftet så får du ta fulla kostnaden själv. Naturligtvis börjar det med en felsökning där man antingen går ned med fiber och tittar förhoppningsvis fotar eller filmar skadan. Eller så river dom av topplocket för utvärdering. Resultatet avgör sedan naturligtvis vad som ska göras sen.
Verkstadens omdöme gäller alltså.
Så gäller överallt att en fackman avgör.
av nonplus
Jag köpte för ett par år sen brisk tändstift till min V40 jag hade då.
Efter monteringen så gick den orent,jag drog loss tändkablarna för att höra nån skillnad,& på en cylinder hände det ingenting..aha,där var nått..
http://3.bp.blogspot.com/-9YD8kIYlzPA/T ... 000673.JPG
Tändstiftet hade gått helt av!
Lite småjobbigt då nederdelen var fortfarande fastskruvad nere i motorn..fick ta häftmassa i hylsan så den skulle fastna med upp..
av *pettson*
nonplus skrev:Jag köpte för ett par år sen brisk tändstift till min V40 jag hade då.
Efter monteringen så gick den orent,jag drog loss tändkablarna för att höra nån skillnad,& på en cylinder hände det ingenting..aha,där var nått..
http://3.bp.blogspot.com/-9YD8kIYlzPA/T ... 000673.JPG
Tändstiftet hade gått helt av!
Lite småjobbigt då nederdelen var fortfarande fastskruvad nere i motorn..fick ta häftmassa i hylsan så den skulle fastna med upp..
Den typen av skada ser jag frekvent. Det ser jag med volvostift.. brisk.. bosch ..ngk ..champion..toyota... det beror på en av två saker. Antingen har stiftet fått en smäll vid transport eller montering. Eller så har man hamnat lite snett vid monteringen då gör hylsan en knyck. Bägge skapar en sprickbildning som sen växer och till sist går stiftet av.
Jag vet även bilar jag fått in med bärgare där kunden antingen fått tag i ett parti eller lyckats skada 4 av 5 stift på det sättet.
Det finns ett utmärkt verktyg att köpa på sej för att elliminera sin egen inverkan på monteringen. Det är en gummistav med uttag i som du trär på stiftet och sen håller i när du gängar in stiftet för hand så långt det går. Biltema vet jag sålde sådana, vet dock inte om dom gör det ännu.
av bjornknu
De har satt i precis över 1000 mil. Jag ska försöka få Biltema att stå för rep. (inget jag ser fram emot) det lär bli mäkta problematiskt. Någon annan som lyckats med dylikt?

/Björn
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS