Kul att du är sugen på en 480Turbo som ju är en mycket underhållande bil. Bilmodellen tillverkades mellan 1986 till 1995 och turbon kom ut officiellt 1988.
Det du ska se upp med är i första hand att all elektronik fungerar eftersom den ställde till en hel del problem på dom tidigaste årsmodellerna, 1992/93 så uppdaterades den till det bättre. Övrigt du bör kolla är det vanliga såsom rost, fram vagnsbalken och den bakre stötfåmgarbalken brukar var vanliga rostställen, sen att popuplamporna fungerar som dom ska är också en sak.
Du kan hitta mycket info om modellen på klubbsidan:
http://www.svenska480klubben.com/forum1/index.php
Själv är jag inne på min andra 480T och jag använder den enbart som sommarbil numera, den första var en -90 som jag lyckades att krocka så illa att den blev skrot min nuvarande är en -94 som hittills har rullat 22000mil utan några större krångligheter mer än att det kan vara jävligt trångt att meka med den ibland men det får man leva med.
Motorn är från början ett Renault diselblock på dryga 1700 kubik och som Volvo tog hjälp av Porsche med topplocket och turbo konverteringen, original är den på 120hk men man skrämmer med lätthet upp den till 160-170hk och då är den jätte underhållande att köra, axar snabbt och går mycket fort, jag har aldrig vågat toppa min ännu men över 200 går den.
Det förekommer en hel del skitsnack om dessa bilar att dom enbart krånglar med diverse elfel odyl. men dom som säger detta har säkert aldrig ägt en utan går bara på löst snack och rykten som kom från pressen när bilen kom 1986/87 och som om dom någonsin funnits rättades till under åren som den tillverkades. Nej den krånglar inte mer än någon annan modern bil med mycket elektronik.
Lycka till med jakten på en fin 480Turbo och välj helst en så sen årsmodell som möjligt.