Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FWH
Jag är ganska nöjd med min Navigon 70, den är helt klart ganska slimmad och snygg.

Det är väl en del i hantering som jag inte tycker är 100% logiskt.
Tex, om man inte lägger in en rut, måste man gå in i en meny och välja "visa karta" för att kartan ska visas, annars ligger den kvar i meny läget.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Vet inte hur andra märken fungerar i detalj då jag alltid kört med Garmin med något som jag tycker Garmin har lyckats med är gränssnittet. Snyggt och lättanvänt.

Sedan finns också det smarta sättet att ladda in egna intressepunkter och varningar. Man kan använda en vanlig Excelfil eller textfil och kommaseparera posterna. Det gör det lätt att ladda in massa intressepunkter även om de inte råkar ha rätt format från början. Till Garmin finns också Ecoroute HD som gör att du får in bilens OBDII-info rakt in i navigatorn och kan kolla felkoder och få upp massa kul motordata (kyltemp, batteriinfo, massflöde etc) direkt i i navigatordisplayen.

Men olika navigatorer är bra på olika saker. Och det händer så mycket att när man köpt den så är den redan gammal :(
av perhall
Som ni förstår lever jag i en helt annan värld, som har använt Volvos RTI under ett antal år och aldrig någonsin en lös GPS. Har aldrig ens tryckt på en. Men om en timma hämtar jag en Navigon 70.../PH
Användarvisningsbild
av Krollspell
perhall skrev:Som ni förstår lever jag i en helt annan värld, som har använt Volvos RTI under ett antal år och aldrig någonsin en lös GPS. Har aldrig ens tryckt på en. Men om en timma hämtar jag en Navigon 70.../PH
Ja jag håller med att rti´n bokstavligen är färglös, men användarvänligheten är fortfarande bättre än alla lösa gpser tillsammans :D
Användarvisningsbild
av FWH
Finns det någon bil tillverkare som har en GPS som uppdaterar information via telefonnätet, visar hastighetsgränser, visar fartkameror, tillåter laddning av egna POI etc?

Handhavande mässigt är en inbyggd GPS så mycket bättre, men funktionerna ovan vill man ju också ha....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
FWH skrev:Finns det någon bil tillverkare som har en GPS som uppdaterar information via telefonnätet, visar hastighetsgränser, visar fartkameror, tillåter laddning av egna POI etc?

Handhavande mässigt är en inbyggd GPS så mycket bättre, men funktionerna ovan vill man ju också ha....
Alla lösa GPSer uppdateras via inernetuppkoppling via datorn.

Sen finns det lösa som kan uppdtateras via mobilt bredband under färd.

Sen håller jag inte med om att RTI har överlägset handhavande, Med en lös Navi fixar man ju alla rutter, ruttplanering, mål och POI i soffan framför brasan eller på hotellrummet innan färd istället för att sitta i en mörk kall bil och knappa med hanskarna på, Det är användarvänligt....
Användarvisningsbild
av Krollspell
VolvoB20 skrev:
FWH skrev:Finns det någon bil tillverkare som har en GPS som uppdaterar information via telefonnätet, visar hastighetsgränser, visar fartkameror, tillåter laddning av egna POI etc?

Alla lösa GPSer uppdateras via inernetuppkoppling via datorn.

Sen finns det lösa som kan uppdtateras via mobilt bredband under färd.

Sen håller jag inte med om att RTI har överlägset handhavande, Med en lös Navi fixar man ju alla rutter, ruttplanering, mål och POI i soffan framför brasan eller på hotellrummet innan färd istället för att sitta i en mörk kall bil och knappa med hanskarna på, Det är användarvänligt....
Absolut men bilar du runt på semester så kan du inte i förväg bestämma alla tänkbara rutter, mackar och matställen. Du kan inte heller plötsligt efterfråga något akut hemma i soffan vilket alltid inträffar på långa resor. Då är handhavandet av rti överlägset.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nja, de flesta navigatorer idag har ett bra användargränssnitt och funktioner som överträffar fastmonterade GPS:er. En fastmonterad GPS blir snabbt gammal och man ser redan nu hur Volvo gått över till Garmins portabla enhet. De fasta hänger inte med. Röststyrning etc finns på i princip alla märken med lösa navigatorer idag.

Och det finns många bra funktioner i att ha en portabel. Jag får tex ut all tankinformation i en fil som lagras i navigatorn. Det är en kommaseparerad fil som man öppnar i Excel och vips har man alla tankningar i PC:n. Även alla rutter man kört med bränsleförbrukning, körtid, avstånd, paustider etc finns på samma sätt att ladda över till PC:n i Excel. Sedan har vi det smidiga sättet att ladda in POI:er i de lösa navigatorerna. Jag har tex lagt in alla P-platser och offentliga toaletter längs sveriges vägar. Bra att veta när man åker med barnen.

Till de som har TV kan man också koppla in tex en backkamera på husvagnen. m.m m.m. Det känns mycket mer flexibelt med en lös navi enligt mig och det sättet jag använder den. Har även använt den i städer då jag vandrat runt för att veta var man är.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Racetwin2 skrev:Nja, de flesta navigatorer idag har ett bra användargränssnitt och funktioner som överträffar fastmonterade GPS:er. En fastmonterad GPS blir snabbt gammal och man ser redan nu hur Volvo gått över till Garmins portabla enhet. De fasta hänger inte med. Röststyrning etc finns på i princip alla märken med lösa navigatorer idag.

Och det finns många bra funktioner i att ha en portabel. Jag får tex ut all tankinformation i en fil som lagras i navigatorn. Det är en kommaseparerad fil som man öppnar i Excel och vips har man alla tankningar i PC:n. Även alla rutter man kört med bränsleförbrukning, körtid, avstånd, paustider etc finns på samma sätt att ladda över till PC:n i Excel. Sedan har vi det smidiga sättet att ladda in POI:er i de lösa navigatorerna. Jag har tex lagt in alla P-platser och offentliga toaletter längs sveriges vägar. Bra att veta när man åker med barnen.

Till de som har TV kan man också koppla in tex en backkamera på husvagnen. m.m m.m. Det känns mycket mer flexibelt med en lös navi enligt mig och det sättet jag använder den. Har även använt den i städer då jag vandrat runt för att veta var man är.

Som sagt jag håller med på en del eftersom jag själv numera har båda sorterna. Men i riktiga situationer när man är på rull är användarvänligheten större för föraren med en originalmonterad gps modell typ rti med joystick på ratten. Helt överlägset våra lösa gpser tycker jag.

Sen att dom har lite bättre, men inte så mycket som jag trodde, bortsett från städerna då som är läckra med 3d grafik och husfärger (?), samt livetjänsterna är ett stort plus.

Kartornas detaljer är dom samma eftersom det är Navteq som gör till dom flesta utom Tom Tom som kör eget, och Tom Tom har oftast sämre täckning på små orter och gator. Jag vet inte hur ofta Navteq uppgraderar kartorna? 1-2 ggr per år? Volvo hade tidigare 2ggr/år men numera bara en, och dessutom för sent på året.
av perhall
Det är ju väldigt skönt med inbyggd RTI för att den a/ är inbyggd, b/ alltid finns där.

Men det är nog mycket en vanesak.

Det är ju eg. apfult med en extern GPS men jag tycker ändå 10 ggr priset för en sämre produkt är mer än vad mitt estetiska sinne kan övertala mig att göra...

PH
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710