Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iopus
Något specifikt jag bör tänka på när jag köper en begagnad s60 från 06, tillverkad 05. Förutom dom vanliga sakerna, klonk i framvagn och centrallås etc? Detta är min första bil jag pröjsar själv över 20 000 sträcket så vill ju inte åka på en nit.

Är det stor skillnad accelerationsmässigt på en 2.4 170 hk S60 mot min gamla bettan 940 2.3s ltt? Kommer jag bli nöjd med uppbytet?
Har försökt hitta en 2.5T som passar i färg och inredning men inte hittat någon så nu ligger det på en svart addition som gått 11450 mil för 100. Full servicebok etc.

Ni som har/haft s60 bomba mig med saker här. Allt jag kan ha tänkas glömt. Har även läst igenom gamla trådar som jag googlat fram från denna sidan. :)

Mvh.
av Lövet
En 170hk är snabbare än 945LTT men det kräver att du varvar på ett helt annat sätt. Det är först vid 4500 varv som den motorn vaknar ordentligt. 2.5T är betydligt trevligare och kommer igång redan vid 2000 varv.

Vad är det för särskild färg/inredning du letar efter om du inte kan hitta ngn 2.5T som passar?
av iopus
andreas_lofgren skrev:En 170hk är snabbare än 945LTT men det kräver att du varvar på ett helt annat sätt. Det är först vid 4500 varv som den motorn vaknar ordentligt. 2.5T är betydligt trevligare och kommer igång redan vid 2000 varv.

Vad är det för särskild färg/inredning du letar efter om du inte kan hitta ngn 2.5T som passar?
Tack för infon. Det är väl halv/helläder med så bra ljudanläggning som möjligt. Måste vara svart i färgen och får inte ha gått mer än 12 000 mil, får inte vara äldre än 05a. Har inte hittat någon inom resonabelt avstånd för mig som bor i gbg.
av Lövet
När man köper begagnat är det svårt att få allt. Däremot kan jag aldrig förstå att köpa "fel" motor bara för att man hittar en annan bil närmare hemmet. Jag LOVAR att det kommer att vara värt att vänta in (alternativt åka en bit) för att hitta rätt bil. Du kommer bara ångra dig annars och sälja bilen istället.
av sopwith
Det finns inte så mycket direkt att kolla på den bilen, den är välbyggd och hyffsat felfri (om man inte har ren otur), det som är värt att kolla upp är framvagnen, den börjar klonka och bonka rätt tidigt, min började vid 8000 mil.
Motorkaraktären mellan S60 och 940 skiljer sig men det är en smaksak vad man gillar, på S60 får du varva mera innan det händer något, väghållningen och styrningen är helt ok men inte lika bra som tex SAAB 9-3 SS, S60:n är mera en väldigt komfortabel landsvägspråm.
Jag har själv en 140Hk men har kört mycket T5 och även R, tycker faktiskt inte att det är värt pengarna då bilen inte lämpar sig för racing pga sin sävliga karaktär, men lika där att det är en smaksak vad man uppskattar.
Svart är helt rätt färg :D och jag tror absolut att du blir nöjd med S60, det är en bra bil.
av jackoo
Jag har en svart -04a med 12450 mil på mätarn som ska säljas framöver. Motorn är en 2,5T. Endel extra utrustning som regnsensor, bixenon ( kanske standard? svart insats, ovanligt? ) Klädseln, Telefon, HU608 tror jag. 17" volvo orginal fälgar.
Business plus paketet?

Här finns bilen: http://www.garaget.org/jackoo

Givetvis alltis servad på volvo enligt boken samt Mrcapad många år!
Finns intresse så mejla på [email protected]
av iopus
jackoo skrev:Jag har en svart -04a med 12450 mil på mätarn som ska säljas framöver. Motorn är en 2,5T. Endel extra utrustning som regnsensor, bixenon ( kanske standard? svart insats, ovanligt? ) Klädseln, Telefon, HU608 tror jag. 17" volvo orginal fälgar.
Business plus paketet?

Här finns bilen: http://www.garaget.org/jackoo

Givetvis alltis servad på volvo enligt boken samt Mrcapad många år!
Finns intresse så mejla på [email protected]
Mycket snygg inredning i den och inte alls långt från mig! Har mailat dig så talar vi vidare där.
Användarvisningsbild
av MartinS
Addition har väl inte delskinn, det är ju vinyl? Eller har det exemplar du tittat på helskinn?

/Martin

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]