- lör 09 apr 2011, 00:25
Hör och häpna, köpte en S80 av en zigenare. Han hade dock bara haft den en månad så jag tänkte "så mycket kan ju han inte ställt till med".
12900 kontrollerade mil årsmodell 2001 automat.
Dålig servicehistorik.
Fick efter några dagar fellmedd: "Inget oljetryck, stanna omgående"
Detta kom och gick. Aldrig på tomgång. Ibland ligger det kvar. Ibland blinkar det fram o tillbaka. Försvinner alltid någon minut om man stänger av bilen i farten...
Lämnade in bilen på en väns verkstad.
Jävla massa koks i oljetråg och igensatt filter, fixat.
Vevhusventilationen var OK.
Kört diesel i två omgångar och "tvättat motorn".
Körde hem, felet återkom sporadiskt, TURBON RASADE. Biltransport till verkstad igen.
Verkstaden bytte oljepump och turbo.
Felet uppkom inte under 2st provkörningar. Sen hämtar jag den och varvar ur den på två påfarter, efter 10 min kommer samma fel "inget oljetryck". kommer och går som tidigare.
Stannade åt en burgare. Körde LUGNT hem utan mer än vanligt gasande i 70km/h på essingeleden. Köade 20min. INGET fellarm.
Men varvar jag ur den igen kan jag ge mig fan på att det återkommer.
Nu även motorlampa felkod :
290A Främre lamdasond orimlig signal
4801 Katalysatoreffektivitet bank 1
Släckte den, återkom efter 1h.
Läste på forumet att efter turboras blir katten dålig? Körde ju den bara upp på ramp efter att den började ryka.
Kan jag "köra bort" detta med tiden och pröva släcka lampan igen eller vad göra?
HJÄLP!
mvh Christer
12900 kontrollerade mil årsmodell 2001 automat.
Dålig servicehistorik.
Fick efter några dagar fellmedd: "Inget oljetryck, stanna omgående"
Detta kom och gick. Aldrig på tomgång. Ibland ligger det kvar. Ibland blinkar det fram o tillbaka. Försvinner alltid någon minut om man stänger av bilen i farten...
Lämnade in bilen på en väns verkstad.
Jävla massa koks i oljetråg och igensatt filter, fixat.
Vevhusventilationen var OK.
Kört diesel i två omgångar och "tvättat motorn".
Körde hem, felet återkom sporadiskt, TURBON RASADE. Biltransport till verkstad igen.
Verkstaden bytte oljepump och turbo.
Felet uppkom inte under 2st provkörningar. Sen hämtar jag den och varvar ur den på två påfarter, efter 10 min kommer samma fel "inget oljetryck". kommer och går som tidigare.
Stannade åt en burgare. Körde LUGNT hem utan mer än vanligt gasande i 70km/h på essingeleden. Köade 20min. INGET fellarm.
Men varvar jag ur den igen kan jag ge mig fan på att det återkommer.
Nu även motorlampa felkod :
290A Främre lamdasond orimlig signal
4801 Katalysatoreffektivitet bank 1
Släckte den, återkom efter 1h.
Läste på forumet att efter turboras blir katten dålig? Körde ju den bara upp på ramp efter att den började ryka.
Kan jag "köra bort" detta med tiden och pröva släcka lampan igen eller vad göra?
HJÄLP!
mvh Christer
- By Jesterhead