Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ecke38
Det klonkar hö bak när man kör i brunnslock....Vad kan det vara? Bilen gått 18000 mil.Stötdämpare inte bytt vad jag vet.

//Erik
Användarvisningsbild
av andreas 80
Klonk och oljud är ett ganska vanligt diskussionsämne, kan vara bra att söka lite och se vad som finns sedan tidigare. Det mesta har nog redan svarats på.

Vanligtvis beror det på krängningshämmarlänk, grus som hamnar på fel ställen, stötdämparinfästning eller stötdämparen själv som börjar bli dålig.

Mvh
av MattiasN
Skulle kunna vara topplagringen på stötdämparen, gummit längst upp där stötdämparen är fäst. Då kan stötdämparen slå upp och dunka i skivan i bakluckan, prova att öppna bakluckan och gunga på bilen och lyssna om ljudet kommer därifrån.
Användarvisningsbild
av CarMan
andreas 80 skrev:Klonk och oljud är ett ganska vanligt diskussionsämne, kan vara bra att söka lite och se vad som finns sedan tidigare. Det mesta har nog redan svarats på.

Vanligtvis beror det på krängningshämmarlänk, grus som hamnar på fel ställen, stötdämparinfästning eller stötdämparen själv som börjar bli dålig.

Mvh
Det du beskriver är ju när man har ljud fram ifrån.
Användarvisningsbild
av CarMan
MattiasN skrev:Skulle kunna vara topplagringen på stötdämparen, gummit längst upp där stötdämparen är fäst. Då kan stötdämparen slå upp och dunka i skivan i bakluckan, prova att öppna bakluckan och gunga på bilen och lyssna om ljudet kommer därifrån.
Det där gäller ju bara V70 (97-00)
Användarvisningsbild
av CarMan
Vist kan det vara stötdämparen, men jag vill inte uttala mig förening jag hört ljudet.

(kanske skulle ha skrivit borde vara stötdämparen)
av tomme
Kolla först om avgasupphängningen har rostat av, så var det för mig när det klonkade i bakvagnen.
129 pengar på Biltema...
Användarvisningsbild
av CarMan
tomme skrev:Kolla först om avgasupphängningen har rostat av, så var det för mig när det klonkade i bakvagnen.
129 pengar på Biltema...
Det har du helt rätt i!

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]