- fre 08 apr 2011, 17:40
#517866
Någon som har koll hur många procent lättare en progresivservo är mot vanlig servo vid stillastående eller mycket låg hastighet
Moderator: Moderatorer
Tartryffel skrev:Är inte poängen med progressiv servo att den ska vara lika lätt som en vanlig vid låg eller ingen hastighet, och trögare vid högre hastighet?
Förstår inte varför den skulle vara ÄNNU lättare vid låga hastigheter. Har den progressiva en annan och starkare servomotor menar du?
Mr T skrev:Precis!
Den progressiva servon är ställbar i tre steg - så du kan själv justera hur trögt/lätt du vill att styrningen skall vara vid låg fart. Misstänker att lättheten/trögheten är samma vid högre farter.
Den andra stora fördelen med progressiv servo är att man får mycket bättre vägkänsla. Skulle tippa på att det är en kvickare servopump som gör att responsen är bättre. (Jag har dock inte kört R-design och vet inte om de har en annan pump/styrväxel).
Summa summarum: skönt med lätt styrning och bättre vägkänsla - jag skulle inte beställa en bil utan progressiv servo.
MVH
//Mr T