Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
En katalysator brukar ju hålla över 20000mil men det är klart att den kan rosta sönder, men det är inget jag varit med om hittills. Sen kan ju katten sluta fungera av andra orsaker men då snackar vi om funktionen och inte rosthål. Har du kollat var rosthålet sitter? Det kan ju faktiskt vara så att det är en skarv som gått sönder, en skarv mellan avgasröret och katten alltså och det bör ju gå att åtgärda relativt lätt och billigt.
Många bilverkstäder vill ju helst bara byta ut mot nya delar eftersom dom tjänar bättre då, själv litar jag inte ett dugg på verkstäder om det inte råkar vara en mek som jag känner som gör jobbet.
av Brumbrum
Kan för höga CO-halter ha med katalysatorn att göra? Upptäckte nu att dagen innan min bil besiktades (hel besiktning, inte bara efterkontroll), så hade den alldeles för höga värden. Blir ju lite fundersam när inte den protokollskopian medföljde köpet, övriga papper var med..

Hur fixar man CO-halterna för att de ska bli godkända? Har inte siffrorna tillhands ännu, har beställt protokollskopia från Bilprovningen.

Har också bett säljaren att få uppgifter om vem som fixade tvåorna, det kan vara intressant att veta vad som gjordes för att rätta till felen.
av Brumbrum
Har fått svar från säljaren, då jag ville veta vilka åtgärder som gjordes för att göra en ny besiktning..
Han hade bytt katalysator! Ska den då paja efter fyra veckor??

Nu börjar jag bli :-(O)
Brumbrum skrev:En fundering.. jag köpte mig en 440 -90, för en månad sedan av en bilhandlare. Bilen var bes med rent papper dagen innan, och i veckan hände något med avgassystemet, det lät som en 18-årings första bil..
Du skriver att din bil började låta som en "18-årings första bil" Ok för mej betyder det att det är ett hål någonstans eftersom den låter mycket, om försäljaren påstår att han bytt katalysator så har han antagligen satt dit en gammal och rostig sak som nu gett upp vilket i så fall borde synas om du kollar under bilen på katten. Har han satt dit en gammal rostig så kan han ju ha skadat den vid monteringen, men jag tycker ändå att du ska ta en titt själv först och kolla var hålet sitter och om du inte kan eller fixar att kolla själv så borde du väl ha någon i bekantskapskretsen som kan lite om bilar och kan kolla. Det kan ju faktiskt vara så att den har lossnat i sitt fäste.
Beträffande bilprovningen och besiktningsprotokoll så kan du själv läsa och skriva ut dom från nätet om du registrerar dej på deras hemsida, det brukar gå att se dom senaste fem protokollen/bil tror jag.
När jag var på märkesverkstaden så visade teknikern mig var felet fanns, men det kan ju inte jag återge.. :oops:
Ska dit igen på torsdag morgon och be om ett utlåtande. Jag lagar ingenting förrän jag fått klarhet i det hela. När det började låta som ett stort hål, (rasade, eller vad den nu gjorde), så var bilen knappt körbar ett tag. Vibrerade som bara den och jag kunde inte köra fortare än 45 .. Nu är den körbar utan vibbar, men låter som ett flygplan ;)

Nåja, fortsättning följer..

Förresten, så har jag faktiskt ingen bilkunnig bekant, så det blir "proffsen" som får ta en extra titt.
Användarvisningsbild
av vetten
Brumbrum skrev:Har fått svar från säljaren, då jag ville veta vilka åtgärder som gjordes för att göra en ny besiktning..
Han hade bytt katalysator! Ska den då paja efter fyra veckor??

Nu börjar jag bli :-(O)
Ja efter att ha sett bilderna så ser man ju att det inte var en ny kat han satte dit utan en sämre begagnad som dessutom verkar vara amatörmässigt ditpluskad an en dålig svetsare eller det är jävligt svårt att svetsa i rost så att det håller mer än 50mil på ett avgassystem.
Hade varit bättre om den som gjorde det som syns på blderna använt ett avgasbandage istället , det hade inte heller blivit så bra men bättre än det man ser på bilderna.

Vad heter den där firman som sålde bilen till dej, jag menar så att man vet att man inte skall gå dit. :x

Mvh GK
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?