Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Severin skrev:Har för mig att det finns varning när beläggen är slitna på andra bilmodeller men som är orelevant här, det jag vill säga är väl att man ska väl inte fylla på bromsvätska när beläggen är slitna?

För när man sen byter beläggen så kommer det väl att rinna över i behållaren
Helt rätt!
Men varken du eller jag vet hur diskutionen gick.

Men det du & jag vet är att han skriver att hans lampa för slitna bromsar lyste (en lampa som hans bil inte har)
CarMan skrev:
Ringhede skrev:Åxå oftast nöjd med serviceteknikernas arbete, de flesta mycket serviceinriktade och gör ett utmärkt arbete

(förutom när en idiot försökte bortförklara lysande varningslampa för utslitna bromsar med att det hade lika bra gått att fylla på mer bromsvätska)

Dock aldrig nöjd med att bli blåst när man ska betala kalaset på "dyra firman"

Och det är det här vi diskuterar i den här tråden.
Klart?

/Roland
Det finns ingen varning när Bromsarna är slitna. Men ibland så blir det så att bromsvätskenivån blir så låg att bilen varnar för låg bromsvätskenivå, när klossarna är slitna.

Så nu är du på djupt vatten igen!

Du gick på det.

Nej det finns inga sensorer på att bromsbeläggen är slitna på en Volvo V70N. Larmet som kommer är att bilens system för övervakning av sensorer larmar för fel i bromskretsen och man uppmanas uppsöka verkstad omgående. Orsaken till för låg nivå kan vara flera men det vanligaste torde vara att cylindrarna i bromsoken går långt ut på grund av slitna bromsbelägg och därmed ger för låg nivå och larm.

Att då endast fylla på mer olja släcker i och försig larmet men fortfarande är bromsbeläggen på tok för slitna.
Bilen hade precis varit inne på service och skulle väll kontrollerats med avseende på slitage av bromsbelägg eller?

Andra fel kan vara läckande bromssystem eller fel på sensor för nivå eller kanske något annat.
Men vanligast borde väll varit utslitna bromsbelägg.

Jo här kunde det blivit en blåsning igen om servicekillen fått fylla på mer bromsvätska och inte åtgärdat utslitna bromsbelägg.

Bilen var inne på service veckan innan larmet kom och då skulle nivå på olja till bromskretsarna och slitage på bromsbelägg kontrollerats.
Vi för låg nivå borde en servicetekniker letat efter läckage eller orsak till låga nivån.
Eller påstår du att detta är fel också?

Tänker inte argumentera med dig för du hade säkert fyllt på mer olja.
/Roland
Severin skrev:Har för mig att det finns varning när beläggen är slitna på andra bilmodeller men som är orelevant här, det jag vill säga är väl att man ska väl inte fylla på bromsvätska när beläggen är slitna?

För när man sen byter beläggen så kommer det väl att rinna över i behållaren
Jo hade servicekillen fått fylla på olja så hade risken varit stor att olja runnit över när det ska bytas belägg eftersom man då pressar tillbak kolvarna i bromsoken.
På Volvo V70N -00 som det var finns bara en ABS givare nere vid bromsoken men Volvo har löst slitagevarning samt även övervakning av läckage via givare för nivå av bromsvätska.

Ber om ursäkt att jag formulerat inlägget så som jag gjorde men var en fälla för sådanna som endast avser att hacka vilket medlemen CarMan ständig håller på med.
Han undviker att svara på frågot som är besvärliga genom att hacka på annat.

Trotts bevis på att jobbet Bilia ville ha över 5000 kr för gick att få för hälften så glider han över till beskyllningar om att fiman jobbar svart, att den inte är att lita på då det är en "enskilld firma" osv.
Numera behöver man inte åka till Tidaholm för att reparera Volvo då fler öppnat firmot för service och reparation til lpriser som gör att man inte blir blåst.

/Roland
Snart kommer någon att svara att det inte är olja utan vätska, osv osv...
Detta för att någon inte ens vill försöka förstå vad som menas och avses.

För övrigt tackar jag bla Carman o Ringhede för en bra tråd om man ser till pudelns kärna.
Jo det är en informativ tråd. Det tråkiga är bara att när man inte håller med allt, utan skriver positiva omdömen om auktoriserade Volvoverkstäder blir man "tagen i örat". Man måste tydligen vara negativ.
Eller?
Ställer mig i örontagningskön. :D

Jag har förut lämnat in på icke auktoriserad verkstad både vad gäller nuvarande bilen och förra bilen, mest pga att det varit billigare och det fungerade mycket bra.
Men efter att det på sista tiden skett småmissar och jobb som jag sagt till ska göras inte blivit utförda, t ex så frös bromsvätskan pga fukt varvid jag sa till om byte av bromsvätska. Efter att ha hämtat bilen så kunde jag dagen efter konstatera att pedalen segade sig fortfarande efter inbromsning vid sträng kyla, efter att jag ifrågasatt vad som gjorts kom det fram att meken endast sugit ur lite ur bromsoken och inte bytt bromsvätskan helt. Hade dock betalat för det så det ser jag som en blåsning även om det inte rörde sig om stora pengar. Efter byte av bromsvätska hos Volvoverkstaden så var problemet med bromsarna borta.

Hur som helst så ledsnade jag och valde då att kontakta den auktoriserade Volvoverkstaden på orten där jag jobbar. För det första så har de för mig inte varit mycket dyrare än den icke auktoriserade men det har däremot varit ofantligt mycket smidigare både vad gäller tidbokning och vad som utförts, nu för tiden så finns det en tid bokad när man kommer enligt avtalad tid vilket inte alltid var en självklarhet förut. Sen är ju Volvo Assistans bara en bonus.

Men för att återgå till huvudfrågan så måste jag svara Nej på frågan om man blir blåst av den enkla anledningen att det är upp till mig som kund att välja att godta kostnaden jag blir given eller att leta vidare efter ett mer attraktivt alternativ. Det ligger helt enkelt på mitt ansvarsbord att välja det jag finner godtyckligt, de gånger jag har misslyckats med något sådant har jag mest blivit förbannad på mig själv som inte kollade upp det bättre.

Så i grund och botten är jag mycket nöjd med min auktoriserade verkstad men för den delen så kollar jag runt om det gäller dyrare reparationer, ibland kan man till och med tjäna på att välja en annan auktoriserad verkstad. Nu har iofs den jag nyttjar matchat, sånär som på en femhundrig, vad Upplands Motor i Uppsala skulle ha för ett kopplingsbyte med min kusins personalrabatt.
Gamla verkstaden var 2-3000 billigare men jag släpper inte en mek som hade stora problem med att byta halvljus samt dimljuslampor på ett kopplingsbyte på min bil och känner mig inte ett dugg blåst på affären för det valet. Den gamla meken på den verkstaden var riktigt bra men nu är där en relativt nyutexaminerad grabb, en sån som det talats illa om tidigare i tråden hos auktoriserade verkstäder fast denna gång hos den icke auktoriserade som inte har samma system som Volvo har att söka information.
För ingen kan väl på fullaste allvar förvänta sig att en mek ska kunna allt i huvudet?

Som kontrast så finns samma typ av yngling hos min nuvarande verkstad som nån gång har fått ta hjälp av en mer erfaren mek alternativt Vida vilket har gått bra och det har inte skett något fuskjobb. :)
Volvo4life skrev:För mig har det varit ett enkelt val att välja Helmia bil. Faktum är att jobbet blir perfekt gjort med rätt delar, kunskap och relevanta tilläggsarbeten. Dessutom kostar det inte "många" kronor extra!
Jeg hadde desverre dårlig erfaring med helmlia bil i årjäng her i fjor med min s 60,da jeg skulle fikse bremser etter ujevn bremeseffekt anng parkbrems!!Etter sjekk på naf her i Oslo etter jobben der nede,ble den ikke godkjent,pga for stor forskjell effekt på parkbrems.Jeg ringte flere ganger verkstedmester, og han hadde ikke forståelse for dette,de hadde ikke bremsetest på verkstedet!! :evil: Jeg hadde 100.000km service der også og lampe ble ikke nullstilt,lampe lyser nå "servide tid nu"Bilen er nå gått ca 113.000. Ikke no stort problem dette da jeg vet at neste service er på 120.000km. :mrgreen:Måtte ut med store ekstrakostnader,her på bilia på jessheim, vaier til brekket var slitt bla.. mm!! ?:-/ Men nå er bilen i topp stand!! :D
volvos60turbo skrev:
Volvo4life skrev:För mig har det varit ett enkelt val att välja Helmia bil. Faktum är att jobbet blir perfekt gjort med rätt delar, kunskap och relevanta tilläggsarbeten. Dessutom kostar det inte "många" kronor extra!
Jeg hadde desverre dårlig erfaring med helmlia bil i årjäng her i fjor med min s 60,da jeg skulle fikse bremser etter ujevn bremeseffekt anng parkbrems!!Etter sjekk på naf her i Oslo etter jobben der nede,ble den ikke godkjent,pga for stor forskjell effekt på parkbrems.Jeg ringte flere ganger verkstedmester, og han hadde ikke forståelse for dette,de hadde ikke bremsetest på verkstedet!! :evil: Jeg hadde 100.000km service der også og lampe ble ikke nullstilt,lampe lyser nå "servide tid nu"Bilen er nå gått ca 113.000. Ikke no stort problem dette da jeg vet at neste service er på 120.000km. :mrgreen:Måtte ut med store ekstrakostnader,her på bilia på jessheim, vaier til brekket var slitt bla.. mm!! ?:-/ Men nå er bilen i topp stand!! :D
2st FÖR (mig själv och volvo4life) samt 1st MOT (volvos60turbo). I ställningen Helmia - Blåst råder alltså 2 -1.

Men kärnfrågan är om detta resultat räcker för att dömma ut märkesvärkstäder generellt och Volvo i synnerhet.. jag gissar på nej och blir således strax dragen i örat och tillrättavisad.
Kul eller tragisk tråd, dock underhållande.

Kan konstatera att de av Volvo Personbilar godkända/auktoriserade/märkes -verkstäderna kan vara dyrare pga att Volvo Personbilar levererar tex mjukvaru uppdateringar endast via dem. Detta gör att eftermaknadskunder tvingas till dessa verkstäder för mjukvaru uppdatering. Några här tycker det är helt ok medan andra inte samtycker. Jag har anlitat båda typerna och kan inte säga att jag är missnöjd med varken den stora eller lilla. Jag förstår trådskaparen och kan egentligen inte ta förklaringar av typen att de har större organisation, finare golv etc. då det uppenbarligen endast gör det dyrare. Att det sedan är Volvo centralt som tvingat fram det gör det inte bättre. Jag förstår också CarMan som tydligen tar det personligt, gör inte det utan fokusera på att hjälpa Volvoägare med deras problem/otur för det gör du bra. Som jag tolkar trådskaparen är tråden inte kritik på mekanikerna, ja egentligen inte på verkstäderna heller utan på de ovanför alltså Volvo Personbilar.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]