Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maccie
Hej,

Har seriösa funderingar på en lätt begagnad XC70 D5 AWD Aut MY10 som nästa bil. Alternativet skulle vara en ny MY11 istället - de kommer med bra rabatter och kort leveranstid numera!

Några frågor dock:
- Är det några skillnader mellan MY10 och MY11 på XC70 D5 AWD Aut?
- Är det förresten några större skillnader mellan MY09 och MY10 (förutom D5-motorn i sig som ju förnyades just då?)
- Nu har ju XC70 funnits några år. Är det någon som vet hur kvaliteten/nivån på vanliga fel mm ligger från MY10 på XC70:n?
- "Nya D5"-motorn (205 hk) har ju funnits betydligt kortare tid. Någon som vet om den verkar fungera bra från MY10 eller om den har lite barnsjukdomar?
- Det ryktas ju om uppdatering av D5 till 215 hk från MY12. Någon som vet om det mest är en uppskrämning av effekten (á la Polestar) eller om det är en mer genomgripande förändring? Och särskilt om förbrukningen är tänkt att gå ner (på en XC70 automat, alltså...)

Eventuellt annat ris och ros om min tänkta bil för de som har erfarenhet skulle också uppskattas! Tack på förhand!
av Enzo
Automatlådan funkar betydligt bättre på MY11, lite uppdaterad inredning och motorn är i sig snålare. Annan stereo från MY11, i alla fall PS.

MY12 har i sig uppdaterad motor, man kan väl säga att stegen verkar vara ungefär lika stora mellan 10 till 11 och 11 till 12.

Jag kan säga att My11 med automat fungerar otroligt harmoniskt. Jag jämför med en bekants 525xd (E61) som de fick samtidigt och jag tar volvos drivlina vilken dag som helst. Den går dessutom snålare. Med lite tyngre gasfot under vintern, takbox och dubbdäck så har vi sällan kommit över 0,8 i stadspendling. Hemresa från fjällen gick på 0,64 verklig förbrukning.

My12 blir nog ännu bättre, men det lär ju inte bli samma rabatter, som du själv säger.
av Maccie
Hej,

Tack för svaren!

Men är det inte samma angivna bränsleförbrukning på MY10 och MY11?
av Enzo
Maccie skrev:Hej,

Tack för svaren!

Men är det inte samma angivna bränsleförbrukning på MY10 och MY11?
Nope, sänktes med 7-8% nånting ... men den verkliga skillnaden verkar vara större, med tanke på hur mycket en dels verkar sörpla i sig enligt forumet
av viktore
Maccie skrev: - Det ryktas ju om uppdatering av D5 till 215 hk från MY12. Någon som vet om det mest är en uppskrämning av effekten (á la Polestar) eller om det är en mer genomgripande förändring? Och särskilt om förbrukningen är tänkt att gå ner (på en XC70 automat, alltså...)
Vad som gått att få fram hittils så är en del interna motordelar nya. Vissa externa delar, bl a vakuum- och oljepump har också modifierats.
Förbrukningen blir garanterat lägre jmf MY11. Frågan är bara hur mycket, till skillnad från manuell låda så har inte aut s/s.
Användarvisningsbild
av Datarolf
Har kört en XC 70 MY 10 D5 automat sedan oktober 2009. Vill nog berömma bilen från att redan från första stund ha uppfört sig utan några problem alls. Enda skavanken var att vid -20 grader så hängde sig en givare i en av dörrarna och indikerade öppet, trots stängd dörr. Löst på garantin av verkstaden med lite specialfett på några minuter.

Jag vill ha en tillförlitlig, bekväm och säker bil. XC70 MY10 Automat uppfyller alla mina (och hustruns) krav på den punkten. Jag har heller inga bekymmer med några ryck i växlingen - fungerar perfekt. Så titta inte bara på bränsleförbrukning och småförbättringar - MY10 är en riktigt bra bil!
av fredrikwt
Men är det inte så att MY11 har ett s k sportläge? och MY10 saknar detta men i övrigt är det same same?? En MY10 och en MY11 med Polestar borde väl rimligen i normalläget ( D ) bete sig likadant... Lådan är väl samma och då är ju även programvaran same same.

Även jag tittar lite på XC70, men måste säga att -09 -> är ganska dyra sett till nypriset.
av Enzo
fredrikwt skrev:Men är det inte så att MY11 har ett s k sportläge? och MY10 saknar detta men i övrigt är det same same?? En MY10 och en MY11 med Polestar borde väl rimligen i normalläget ( D ) bete sig likadant... Lådan är väl samma och då är ju även programvaran same same.

Även jag tittar lite på XC70, men måste säga att -09 -> är ganska dyra sett till nypriset.
Nej, det hände lite till MY11, förbrukningen gick ned och lådan även i normalläge lirar mkt bättre. Sedan så utvecklar de ju så klart resten av motorn också.
av Arese
Min uppfattning är att XC70 (och XC60) har så groteskt bra andrahandsvärde att det är lika bra att köpa en ny! Och ska du ha en ny så testa en T6:a också, samma pris men helt annan bil med den motorn. Fast du får vara beredd på lite högre sopparäkning....

Mvh
Arese
av Maccie
Fast frågan är vad som kommer att hända med andrahandsvärdet när det dels kommer en MY12 med rejält mycket snyggare infotainmentsystem, och framförallt, att det verkar komma nya dieselhybrider från Volvo redan med början nästa år!

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]