Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Biltoken
Försökte pressa min nya (råa?) D3 man under 6.0/100km. Lyckades inte riktigt utan landade på 6.1 (färddatorn). Körde då ca 10 mil i 90 km/h sexans växel 1500 rpm. Märker att bilen drar ungefär samma mängd i 75 km/h på femman vid samma varvtal.

Märker än så länge ingen större skillnad i förbrukning mot min tidigare 2.4D som jag faktisk fick ner till 5.7/100 km vid samma sträcka som ovan.

XC60 är en bil man ska glida fram i lugn hastighet med. Vindfånget på den höga karossen gör att förbrukningen ökar exponentiellt med hastigheten.
Användarvisningsbild
av XC60D3
VolvoB20 skrev:
XC60D3 skrev: Däremot så visar ju denna inte bara senaste tanken, utan den totala förbrukningen för alla körda mil.
Har du aldrig tryckt på nollställningen ?:-/ ?:-/ ?:-/ , det gör jag varje gång jag tankar....

Inte den totala snittförbrukningen, däremot antecknar jag mätarställning och hur mycket jag tankar, vilket ger mig snittförbrukning per tank. På det viset så har jag den totala snittförbrukningen på mätaren och per tank i mobilen
av Twendor
tobbej skrev:Undrar lite vad era xc60 2,4d drar i snitt förbrukning samt motorväg?
Nån som chippat sin bil?
Blev det stor skillnad?
Händer det nåt med förbrukningen ?

Tacksam för svar

Mvh Tobbe
Jeg bor i Norge, og har litt andre fartsgrenser å forholde meg til(50-90 Km/h). Og må si at jeg er riktig godt fornøyd med forbruket på min XC60 2.4D-awd my 10.
Jeg har kjørt svært forsiktig eco kjøring og kommet helt ned i 0.54 l/mil( Norsk-Svensk motorvei)
Jeg har kjørt i Danmark/Tyskland (130-200 km/H) 1.0 l/mil.
Kom akkurat hjem fra en langtur(40 mil) Snitthastighet 78 km/h med dubbdekk. Snitt for turen ble 0.62 l/mil.

Og ja :D skillnaden er grymt stor mot normalt.
Forbruket har ved normal/litt aktiv kjøring gått noe ned.
Twendor
Användarvisningsbild
av XC60D3
Bah... Norsk Diesel, Twendor :wink:

Effektiv värre. Jag minns att min bil drog väldigt lite bensin vid min senaste semester i Norge. Jag var rätt så förundrad över det faktum att vi körde från Lom till Halmstad på en tank (85 mil) med en V40 2.0T.

Just nu längtar jag bara efter min XC60 för att se hur snålt man kan få den att gå :D

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]