Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobbej
Undrar lite vad era xc60 2,4d drar i snitt förbrukning samt motorväg?
Nån som chippat sin bil?
Blev det stor skillnad?
Händer det nåt med förbrukningen ?

Tacksam för svar

Mvh Tobbe
Användarvisningsbild
av XC60D3
xoxo skrev:Färddator tror jag är tillverkad på Liseberg.
Stämmer ej mot verklig förbrukning, det är bara en glädjespridare.
:D
Nu kör jag (än så länge) en S40 -05 och min färddator stämmer rätt bra mot verklig förbrukning. Däremot så visar ju denna inte bara senaste tanken, utan den totala förbrukningen för alla körda mil.
av Steff 99
Jag har felvisning på minst 10-15% min XC60, så den visar mindre fel än V70 D5 gjorde, jag tror inte att värmaren gått på så mycket eftersom kallperioden är på väg bort.
Snittförbrukning enligt färddatorn 0,82 verklig 0.95 efter 200 mil.
Och då är det mest körning utanför city. så man kan säkert kalla det blandadkörning..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC60D3 skrev: Däremot så visar ju denna inte bara senaste tanken, utan den totala förbrukningen för alla körda mil.
Har du aldrig tryckt på nollställningen ?:-/ ?:-/ ?:-/ , det gör jag varje gång jag tankar....
av perhall
Hej allihopa, visserligen har jag en bensinbil, men min färddator har stämt exakt alla gånger jag har kollat (ca 20), dvs. det blir på centilitern rätt. Det är väl bra? Har aldrig tidigare hänt med mina BMW, Volvo, Audi..
PH
av Biltoken
Min XC60 2.4D drog 0.7 blandat i sommarkörning och 0,85 nu i vintras. Då är det eco-körning som gäller men ganska mycket korta sträckor. Kom faktisk ner i 0.53 på landsväg (färddatorn=+0.03 i verklig förbr) en gång. XC60:n är lite speciell pga sitt stora luftmotstånd och lägst förbrukning får man på 5:ans växel och ca 70 km/h.
Användarvisningsbild
av bjornw
Under ca 2500 mil blandad körning snittade vi (uppmätt) 7,6 /mil med manuell MY10.
Den nya MY11B ligger på 7,1 efter 300 snälla mil.
Färddatorn ligger alltid för lågt, visar runt 6,5 nu men då har värmaren nog gått en del. Ska kolla mer noga nästa tank och stänga av autovärmningen.

Vad gäller temp. på skivorna så &[…]

Löste sig! Så kul. Fast det säg[…]

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]