Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
vad hade du för felkod tidigare? (den som visa fel på lamdasond)
Användarvisningsbild
av CarMan
260a betyder att bränsleblandninge är fel vid främre lamdasond, inte att sonden är trasig.
av removal
Vet ej vad det va för felkod. Har bara ett papper där det står: Främre lambda, ingen signal. Dom tog ur den och kolla den och den va trasig. Bytte den och den nya lambdan fungerar. Finns ej kvar någon felkod på lambdan. Har hellar inga andra felkoder.
Å den nya lambdan har samma orginalnr som den gamla så det är inte fel lambda som sitter i.
av spunken
Hoppar in och lånar tråden. Har likadan bil med likadant problem
Felkod 260A (orimligt värde främre lamdasond intermittent.)

Den är bytt på billia. felet var kvar
Ny koll hos mekonomen som tipsade om att byta Luftmassemätaren
Jag gjorde så, hittade en beggad å satte dit. Det blev bättre ett tag, men nu är felet tillbaka.
Efter att ha gjort "reset" av varningslampan så kommer den tillbaka efter ca 5-7 mil.
Tycker mig ana att det är precis när bilen blir/blivit varm som den tänds.
Tycker åxå att bränsleförbrukningen är ojämn. ibland så kör jag på mellan 0.8-0.9 milen
andra dagar så är den uppe i 1.3-1.4 liter milen på samma vägar
(storstadstrafik automat å 4wd)
luktar ibland även lite "konstigt", känns svagt ibland efter man har stannat. lukten är inte olja utan lite frän sticker i näsan och påminner lite om bränd metall/lameller. är det kattalysatorn som jag känner?

Annars så går bilen bra och det känns inte konstigt om motorn när man kör. Skumt fel

vad tror ni? Spjällhuset?
Användarvisningsbild
av CarMan
Börja med att mäta lite, istället för att byta komponenter.
Det första jag mäter när jag får 250A är vad jag har för luftmassa på tomgång. ska ligga på ca 13
Användarvisningsbild
av CarMan
mätvärde i vida
av spunken
Igen tack för tipsen.

uppdate:
Nollat felminnet (genom att ta bort batteriet) och varit å ryckt och kollat i slangar för avgasreningen samt Lmm
Nu verkar den gå ordentligt. sopaförbrukning normal och varningslampan är fortfarande släckt efter 4 mils körning.
Hittade en gummibussning som såg lite tråkig ut och det har läckt ut en hel del olje-avgasklet omkring den.
(svårt att förklara dvs jag förklarar som en kratta). Men den satt bakom motorn nere till höger. torkade rent och ska kolla igen efter en tids körning om den forsätter att läcka

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]