Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Har två funderingar runt öppet filter och avgas system
Har en volvo v70 2.5t Många säger att man för stör LMM om man kör med öppet filter.. Varför? Blir det varmare på något sätt?
Bättre med CDA box? eller ska man köra insatts filter för det är mer skonsamt?
Har sökt lite på forumet om detta och ja det finns massor av info men dock såg jag bara en sak gällande öppet filter.. o dette var att oljan från filtret bränner fast på trådarna i LMM.
Vet dock inte vem som doppar filtret i olja o sen sätter dit detta.

Själv kör jag insatts filter, bättre kvalite än volvos. samt tvätt bart... o något roligare ljud..

Avgas system.. förstör man något om man tar bort sista stora burken? När jag gasar med bilen så låter den strypt:P känns som de inte får fart ut... De är orginal o misstänker de tagit fram system för tyst som möjligt...
Eller ska man köpa sport system o ersätta detta orginal för o få lite skönare ljud? Vill ju år lite kör glädje från ljudet också:)
Förra bilen jag hade 850 där drog ja bort sista burken o den både gick bättre och vart lite skönare ljud... men det var en GLT -97
Annan teknik i volvo v70 2.5t från -04... Tänkte på om motorn känner av om man drar dit öppet filter och mixar med avgas systemet.
av v70d5classic
jag hade bsr,s sport system på min föra bil va en v70 2.5T jag tycker der blev skillnad härligt ljud oxå.. min va oxå chipad med öppet filter..
av wohlfie
v70d5classic skrev:jag hade bsr,s sport system på min föra bil va en v70 2.5T jag tycker der blev skillnad härligt ljud oxå.. min va oxå chipad med öppet filter..
Fick du några problem med LMM efter du haft öppet filter på?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Alla som använder oljade sportluftfilter får till slut problem med lmm eftersom oljefilm förstör lmm. Helt onödigt med öppet filter om din bil har mindre än 350Hk. Pappfilter eller instasfilter räcker långt. Jag anser det vara svårt att skärma av det öppna filtret så att det inte drar in varmluft. Nej du förstör inget om du plockar sista dämparen. Jag skulle spara till ett sportavgas, då ljudet blir mer likt en sexa vid gaspådrag.
av v70d5classic
wohlfie skrev:
v70d5classic skrev:jag hade bsr,s sport system på min föra bil va en v70 2.5T jag tycker der blev skillnad härligt ljud oxå.. min va oxå chipad med öppet filter..
Fick du några problem med LMM efter du haft öppet filter på?

nej det fick jag inte... med hade inte öppet filter så länge pga av frugan inte gillade ljudet...

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Blev ursnyggt. 👍

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

V502.0D spridarfråga

Skandal!