Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

man ska tydligen kunna koppla in både el & dieselmotorn o då får ett ofantligt högt vrid, kör då i från det mästa vid rafikljusen...
av Mwi
VolvoB20 skrev:
Det hade ju varit gött om man kunnat köra 350 mil på en tank utan att stanna med D5an men så bra är det tyvärr inte, du kommer 15% längre med hybrid D5an än med vanliga D5an på samma mängd bränsle.
Vad har du för storlek på blåsan? Ett stopp måste man ju ha på 350 mil. Skämt åsido jag läste artikeln i Vi Bilägare Haldex konstruktionen verkar ju riktigt läcker.
Användarvisningsbild
av FWH
Nu är det väl rätt svårt att köra 350 mil non-stopp av flera anledningar, men det kan vara skönt att kunna köra 350 mil utan att tanka.
Tycker det är en kanon-ide och skulle gärna köpa en sådan själv i framtiden, jag blir bara så trött när alla "Översäljer" grejen totalt. Volvon D5 skulle gå på 0.2 l/m och Porsche säger 0.3 l/m för sin 718 hk variant med hybrid. :-O) :-O) :-O) Och sedan kom farbror jultomten..... :mrgreen:

Min erfarenhet är hybrid sparar ingenting på landsväg, det går faktiskt åt något mera då man släpar på batterier, generatorer och elmotorer.

I stan däremot kan man spara 30% då man tar vara på bromsenergin och använder när man ska acca iväg igen. detta under förutsättning attt man bromsar så mjukt att bromsbeläggen aldrig behöver användas, vilket ofta retar andra bilister.

Det gör runt 15% i slutändan med blandad körning lite i stan och lite på landsvägen.

Har man sedan tillgång till el kan man ju ladda upp bilen där och köra första milen utan att dra igång motorn alls.

Suverän ide, men lite realistiska data tycker jag inte vore fel.....
av Mwi
Det som är intressant med Haldex eldriften är hur den markant förbättrar köregenskaperna. Att hybriddrift inte sänker förbrukningen på landsväg visade Mercedes för flera år sedan genom att köra en ML 320 CDI tillsammans med en Lexus hybrid SUW tvärs över USA och Mercedes ML förbrukade minst bränsle. Hybrid samt start & stopp teknik har väl enbart fördelar i stadstrafik.
Kortare sträckor har eldrift en stor fördel. Betänk att snittbilen i sverige enligt SCB kör 1454 mil/år vilket motsvarar 4 mil/dag. I många fall kommer ägarna att klara sig utan att ens starta dieselmotorn. Vet dock inte om hybriden går att tvinga till ren eldrift.

V70:n skulle enligt Volvo få 100hk elmotorer om jag inte minns fel vilket räcker gott för konstantfartkörning till arbetet och att isf knappt behöva använda dieseln.
Racetwin2 skrev:Kortare sträckor har eldrift en stor fördel. Betänk att snittbilen i sverige enligt SCB kör 1454 mil/år vilket motsvarar 4 mil/dag. I många fall kommer ägarna att klara sig utan att ens starta dieselmotorn. Vet dock inte om hybriden går att tvinga till ren eldrift.

V70:n skulle enligt Volvo få 100hk elmotorer om jag inte minns fel vilket räcker gott för konstantfartkörning till arbetet och att isf knappt behöva använda dieseln.
Visst är det bra, men man måste ju fixa till hela kedjan, det råder ju grym brist på grön el i europa så varje gånga man kopplar in sin bil i eluttaget måste man bränna mera brunkol i tyskland för att ersätta den el som jag laddar bilen med vilket ju inte är så miljöbra....

Såg att Haldex var sålt till USA och Borg Warner,, synd att Sverige är för litet för sådana här framgångsrika företag.
VolvoB20 skrev:
Såg att Haldex var sålt till USA och Borg Warner,, synd att Sverige är för litet för sådana här framgångsrika företag.
Nja, det som såldes var Haldex traction, en division inom Haldex. Inte hela företaget.
I dag har jag kört elbil. Ett fordon med bara eldrift med allt vad det innebär av begränsningar.

Bilen var en Mitsubishi med plats för fem åkande och 12-16 mils aktionsradie. Intressant upplevelse när man rullar fram nästan ljudlöst. Vid landsvägskörning alstrar dock däck och luft ljud på ett sätt som gör att man nästan glömmer att man kör el medan man vid låg hastighet upplever en tystnad som är närmast overklig.

Som jag bedömer det blir kombinationen D5 och el mycket intressant. Du kan själv välja: full kraft, hybrid eller ren el. Och med full kraft finns 420 Nm fram medan elmotorn på bakaxeln samtidigt ger 200 Nm. Detta ger en acceleration som kan mäta sig med de flesta bilar.

Intressanta tider väntar!

/H

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]