Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av michellen
Hej!
Är på väg att köpa en Volvo v 70 bi-fuel (bensin+gas). Tillverkningsår -05, modellår -06 med automatlåda.
Finns det några kända vanliga fel med dessa bilar som man bör ta i beatktande?
Är det dyrare att serva och laga en bi-fuel mot en vanlig bensinare? Vad är fördelar och nackdelar med en bi-fuel?
Något annat man bör tänka på/titta efter? :roll:

Mvh
Michelle
av michellen
Har hittat en del svar i andra trådar. Servicen som jag förstår det är bara lite dyrare än på en vanlig bensinare.
Fördelar har jag hittat en del redan, nackdelar däremot letar jag fortfarande efter?
Har heller inte riktigt hittat svar på om det finns några vanliga allmänna fel på dessa bi-fuel bilar som man bör känna till, någon som vet?

Vi kör ca 1000 mil/år och bilen ska användas i blandad körning. Familjebil, så behöver inte vara något vidare "tryck" i bilen. Gasstationer har jag två st inom 1 resp. 5 minuters avstånd från hemmet.

Jag förstår ju att man inte köper en bi fuel för att det ska bli billigare. Miljöaspekten är viktigare. Dock behöver jag veta om det blir DYRARE med en bi fuel mot en vanlig bensinare? Därav kommer då allmänna fel och reperationskostnader in...

Vi hade tänkt köpa bilen på någon stor firma ex Bilia så lite garanti har jag ju i ryggen...
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Blir något dyrare i service eftersom man då och då kollar gasdelarna. Det rör sig inte om stora belopp. Bilen blir ju lite billigare att köra på gas än bensin. Nu har jag inte stenkoll på gaspriset, eller rättare sagt hur många kr/mil det kostar.
Användarvisningsbild
av Wanchai
Gasregulatorn brukar lägga av. Väldigt olika när det inträffar men de brukar klara 10 000 mil. Har bilen gått mer än det (och den inte redan är utbytt) så räkna med att det kan hända och dyrt är det. Har hört att det går på minst 10 000 kr. Jag har en 04:a och vet inte hur det är med 06:orna men min hade ett spjällhus av märket Magneti-Marelli har har bilen detta så räkna med att det pajar vid 15-16 000 mil. 9 000 kr kostade det för mig. Ta en liten spegel och kolla om etiketten på spjällhuset är gul (den sitter på undersidan). I så fall är spjällhuset utbytt. Är etiketten vit så är den inte utbytt och då får du nog räkna med att den kan komma att behöva bytas. I övrigt kan jag säga att jag är mycket nöjd med min bi-fuel och jag tror att du kommer att bli nöjd!
Användarvisningsbild
av Martinmat
Som tidigare sagts är regulatorn en svag punkt. Bytte min vid 9800 mil. Sök på bubbeltest så får du upp Freds instruktion för hur du kollar denna. Kan vara bra att köpa på firma så har man garanti, Jag köpte min på bilbolaget och hade 24mån alt 2000 mil. Vilket gjorde att jag slapp betala regulatorbytet (12 000 kr). Men i övrigt är jag supernöjd och har haft min i snart 2år

Kolla även in http://www.forumgas.se

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Blev ursnyggt. 👍

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

V502.0D spridarfråga

Skandal!