Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köper gärna reservdelar på Bilia i Tumba, var där senast idag. Har mycket bra kontakt med Lasse i kundmottagningen. Däremot är jag inte helt nöjd med insatsen på verkstaden, men det var några år sedan jag provade senast så jag vet egentligen inte hur det är nu. I.o.m. att jag har en 940 så har jag fått erbjudande om gratis förbesiktning, ska in med den på torsdag så man får väl kolla lite hur det verkar.
Larzan skrev:Bilia Tumba, Nä du, Då lämnar jag hellre in bilen på Solna bilteknik.
De har haft sina chanser.
Märkligt, de skötte mina Volvotaxibilar under alla år. Men det kanske har ändrats sedan jag flyttade. Hörde att PeO Berggren (Verkstadschefen) slutat.
Larzan skrev:En anledning varför de måste tillhandahålla steg för steg beskrivning är ju för att teknikerna inte har hunnit skaffa sig erfarenhet och kunskap för att de är knappt torra bakom öronen ännu. Tur att de i alla fall kan läsa så de kan byta ut delar, inte laga eller felsöka.
Även där märks ju verkstädernas spariver och de ska sparas pengar på teknikernas löner, lägre ålder-mindre lön, även mindre frånvaro.
Om du tror att en makaniker kan alla åtdragningsmoment på alla komponenter på alla bilar & motoralternativ som finns & har funnits i volvos sortiment. så är du ute o cycklar.
Tänk efter innen du skriver nått.
på samma sätt kan man inte komma ihåg hur alla delar/komponenter sitter monterade, eller var dom sitter.
sen kan vi ta det här med kopplings schaman, det är ett nytt varje år, till varje modell. verja scema har sen uppdelningar för det skiljer på hur det är gjort beroenda på motor, låda, stereo marknad m.m.
finns inte en schans i värden att hålla sånt i huvet! här kräsv litratur !!!

Sen så fort det kommer en ny bilmodell, så plockar man inte isär den bilen i beståndsdelar (flera gånger) tills alla mekar vet hur alt sitter & fungerar. trodde du det, elle hade du bara otur när du tänkte?
Just så.
Tråden handlar om att vi blir blåsta av märkesverkstaden och jag har visat bevis på hur det kan gå till även om bevisen är från 2005
Vore intressant om några har fler aktuella fall.

I mitt fall ville man ta ut mer än dubbelt för att åtgärda fel och dett med mig som trogen kund.

Kvaliten på arbetet på prismedvetna företaget som jag använde var mycket god då jag behöll bilen 5 år efter reparationen.
Av angivna artikelnummer så ser man att det är orginaldelar som användes.
Även haft kolleger som varit där och reparerat sin Volvo bilar då de inte gått med på märkesversktadens överpriser.

Min syn på varför märkesverkstaden tar sådanna överpriser är att en på tok för stor organisation och ledningens krav på höga vinster kräver skyhöga timmkostnader.
Kanske även någon form av bonussystem för att ytterligare pungslå kunden med mer invecklad reparation än vad som krävs.
Invecklad reparation = sätta upp mer tid än vad som krävs i verkligheten.

CarMan låt bli att svara på detta då stämningen bara blir dålig då.

mvh Roland
Ringhede skrev:Just så.
Min syn på varför märkesverkstaden tar sådanna överpriser är att en på tok för stor organisation och ledningens krav på höga vinster kräver skyhöga timmkostnader.
Kanske även någon form av bonussystem för att ytterligare pungslå kunden med mer invecklad reparation än vad som krävs.
Invecklad reparation = sätta upp mer tid än vad som krävs i verkligheten.

mvh Roland
Där slog du huvet på spiken, är ju precis vad jag skrivit tidigare trots att vissa argumenterar mot detta.
Detta är helt klart en rootcouse till höga priserna på dom stora märkesvekstäderna. Sedan att det kostar utbildning etc etc köper jag, men inte att det sitter massa skrivbordsnissar till höger o vänster som ska ha del av kakan.

Varför vet jag detta då, jobbar själv i ett globalt företag med en enorm org. sitter massor med folk som producerar massor med papper för sin egen skull och ställer till ett helvete för den operativa delen i företaget. Vem får betala detta då, jo kunden som köper produkten.
Sedan nämndes det tidigare att inget företag har onödig personal idag. Det där är rent skitsnack ju större org. dessto mer folk, och där gömmer det sig onödiga tjänster som finns till för att tillfredställa ledningen.
Är det inte så jävla enkelt att den "hemska märkesverkstaden" lämnade en offert, dvs en uppskattning på vad som KAN komma att bytas, inte vad som SKA bytas? Hur fan kan man jämföra ett kvitto mot en offert och säga att man blivit blåst?
ÄRRet skrev:Är det inte så jävla enkelt att den "hemska märkesverkstaden" lämnade en offert, dvs en uppskattning på vad som KAN komma att bytas, inte vad som SKA bytas? Hur fan kan man jämföra ett kvitto mot en offert och säga att man blivit blåst?
När jag lämmnar pris på bromskloss byte bak på en V 70N så ger jag alltid pris inklusive handbroms backs byte, då detta behövs i 80% av fallen.
Detta vet jag då jag har god kännedom om denna bil. Om jag får in en Passat, så har jag ingen aning om vad som kan tänkas gå åt.

Min kännedom om produkten kan spara kunden ett tråkigt samtal, där man ringer o talar om att reprationen blir dyrare.
Hej igen!

Läs detta inlägg om Bila auktoriserad verkstad av ”fredriknorelius” skrivet OBS ”den 4 april
2011”: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 558#p51655

Jag lämnade in bilen på Bilia för felsökning med följande felbeskrivning:
Olastad är min XC70 lägre än en vanlig V70
Mycket svampig i fjädringen
Slår igenom vid minsta vägbula eller grop
Hade då inte estämt om byte skulle göras till nya nivåreglerade eller byte till orginal dvs byte av både fjädrar och dämpare, prisnivån låg på ca 13000 för nivå och ca 7000 för orginal inkl fjädrar
Döm om min förvåning när Bilia ringer och säger nu är bilen klar, det blev billigt 600:-
Dämparna behövde inte bytas, Upphängningen av avgassystemet justerades (nya gummistroppar vid upphängningen mellan bakhjulen) Jag ifrågasatte, Bilia påstod att bilen var provkörd och att det nu inte var något oljud när man kör över vägbulor.....
Då jag hämtar bilen är det absolut ingen skillnad mot innan, olastad nivå var den fortfarande lägre än en V70 och fortfarande lika svampig....
Jag visar bilder på en "frisk" XC70 och min XC70 skillnaden är dramatisk. Bilia inser att min XC70 nog behöver kollas igen och Bilia tar tillbaka fakturan på 600 och bokar ny tid för att jag personligen ska visa bilen för verkstadschefen.
Nästa besök så konstaterar verkstadschefen att dämparna är nog slut eventuellt även fjädrarna.... hade nog förväntat mig en pudel från verkstadschefen angående att Bilia ansåg att byte av gummistroppar skulle lösa problemet! men icke
Bilia återkommer med två prisförslag 11000 för byte till nya nivåreglerade dämpare och 6200 för byte till orginal dämpare och nya orginalfjädrar, alltså lite drygt 10% rabatt. KASS tycker jag!
Jag kollade runt och hittade en lokal mekonomen verkstad som gjorde bytet till orginal-dämpare och fjädrar styvare än orginalfjädrarna till orginaldämparna. De gamla dämparna var rejält "svettiga" runtom och i princip helt tomma på olja
Bilen är nu som en XC70 ska vara och jag kommer inte att anlita Bilia igen

/Fredrik

Jag tycker personligen att det är ett skrämmande exempel på okunskap av Bilia.
Visst kan man bli blåst om man inte ser upp.

Lel2
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]