Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nascar
Hej,

Tänkte köpa nya fälgar och däck till min V70 -01. Tänkte offra lite praktikalitet för utseende, och köra med 245 breda däck, om det nu är möjligt.

Vill gärna gå upp lite i omkrets, dels för att fylla ut hjulhusen bättre och sen skadar det inte att sänka varvtalet lite på motorvägen, även om den effekten inte blir så stor. Funderar på antingen 245/50-16, 245/45-17 eller 245/40-18.

Vet någon om jag kommer få problem med frigång i hjulhusen eller liknande. Bilen är i originalhöjd just nu men jag funderar även på en sänkning, nån som vet var gränsen går för däckbredd osv i olika konfigurationer av kortare fjädrar.

Tacksam för all hjälp.
av theonepj
jag hade 235/40-18 på min s60 t5. för det första var det inte ett dugg roligt att
åka i bilen då det blev väldigt "stötigt" sen dröjde det inte länge innan
främre länkarmsbussningarna gick. när jag bytt länkarmar så va det bara byta
styrleder och spindelleder innom en månad. sen åkte jag sommaren ut. sen blev det
blocket för dom fälgarna. kör nu på 205/55 -16. så jag rekomenderar inte att sätta
på så breda däck. 215 breda 17 tum skulle jag rekomendera om du vill ha lote större
fälgar.
av nascar
Är det däckbredden eller stötigheten som dödar framvagnen? Om man tex kör på 16" fälgar och 50-profil borde det ju inte bli stötigare än original, däremot kanske bredare däck ger mer momentbelastningar?

En allmän observation, jag har ägt två st V70 (-99 och -01) och har nog aldrig sett så klena framvagnar, på min -99 höll spindlar och styrleder typ 5000 mil, på min gamla beirutmerca bytte jag inget på 30000 mil. Spindelleden på V70:n är mindre än styrleden var på mercan, det säger lite om dimensioneringen. Har även haft en Jeep Grand Cherokee, där va spindellederna som två colaburkar, dessutom med smörjnipplar, så dom behövde man inte heller byta så ofta :)

Tack för att du postade hursomhelst :)

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Blev ursnyggt. 👍

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

V502.0D spridarfråga

Skandal!