Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har själv inte haft nån kontakt med denna firma alls. all fakta kommer från dig.
Du säger att firman är aktoriserad (vilket betyder att dm är godtjända av volvo att få serva, laga, samt sköta garantijobb på deras bilar.)
Jag påstår att volvo inte har godtjänt denna frima.

Jag nämde nått om att jag själv aldrig skulle anlita företag som inte är aktsiebolag, för att det är svårt att kolla upp dom. (det är du som drar paralellen till Henkes bilverksta)

Sen så viste jag inte när trådan startades att det var ett 6 årt gammalt prisförslag tråden handlade om, hade jag vetat det hade jag inte bryt mig (du valde att undanhålla denna information, bara för att få fart på nån form av pajkastning eller smutskastning)
För 6 årsen var det inte olagligt med handskrivna kvitton, men det är det idag.
Så om man idag får handskrivet kvitto så är det svarta penger.

som jag nämde i första inlägget i tråden så är det lite för oseriös ton i denna tråd!
Ringhede skrev: Nu förväntar jag mig en ursäkt av dig CarMan för dina anklagelser.
Även Henkes Bilverkstad förväntar sig nog upprättelse från din påståenden.

/Roland
Du och verkstaden kommer aldrig att få ursäkt utav honom!

Dessa påståenden visar väl vad man är för sorts människa.

"Det är fri pris sättning i Sverige.
Men när det skiljer så mycke så utför man garanterat inte samma jobb!

Den stora organisationen gör att du får mer kunskap (bätre utfört jobb) Sen blir dt helt otroligt men sant, mycke billigare, när man gör det man är bra på & låter nån annan göra det man inte är bra på.

När det gäller versktan du prata om så tror jag det är en reklam grej dom kör med för att locka kunder.

Håller med om att det är bra med handskrivna kvitton.
Blir nästan ingent dubbel jobb alls när man ska bokföra, om han nu gör det? Det är nämligan lag i sverige på att ha kassa register, så skatte verket kan kolla att man betalar skatt på rätt sätt.

Så om man nån gång oavsett vad man köper får ett handskrivet kvitto, så är det alla gånger så att jobbet görs svart !

Skiljer det 100% så har du inte jämfört samma jobb !
"

Att man måste komma med sådana dåliga undanflykter varför lilla verkstaden är billigare och påståenden om att verkstaden skall hålla på med svarta pengar och det är därför den lilla verkstaden är billigare än den Stora auktoriserade Volvoverkstaden.

Förstår inte heller varför denna mekanikern fortsätter att skriva i denna tråd. Enligt honom själv så är denna tråd : "För övrigt är tråden lite för oseriös, så jag väljer at svara i min lite seriösare tråd."

Om man nu vill försvara den auktorisrade Volvoverkstaden så varför inte lägga upp fakta istället för att komma med dumma bortförklaringar varför den lilla verkstaden är billigare och även anklaga den lilla verkstaden för att hålla på med svarta pengar.

Sedan att denna person väljer vilka inlägg den vill svara på och "blunda" för vissa inlägg säger väl ännu mer!
Det sägs att de som arbetar i det "stora" har mycket kunskap jämfört med den lilla allbilverkstaden.

Om nu kunskap är att :
# Läsa ur VIDA steg för steg instruktioner istället för att kunna arbeta med de flesta förekommande bilmodeller.
# Byta ut hela paket istället för att laga det som är trasigt. T.ex. fjädern till dörröppnaren på dörrens insida (kostnad fjäder ca 5kr mot 3-5oo kr) för handtagspaketet plus kostnad av ungerfärlig lika arbetstid. Bara för att nämna nåt enkelt.

I dessa däcksbytestider.
Vad tar din Volvohandlare för ett däck? Vad tar Volvohandlaren för att kränga av och på däcket?
Jämför det mot din däckverkstad.

Dessa är två typiska exempel som just nu ligger i tiden som Volvohandlaren inte är billigare på i Stockholm i alla fall.
Sharkbait skrev:
Ringhede skrev: Nu förväntar jag mig en ursäkt av dig CarMan för dina anklagelser.
Även Henkes Bilverkstad förväntar sig nog upprättelse från din påståenden.

/Roland
Du och verkstaden kommer aldrig att få ursäkt utav honom!

Dessa påståenden visar väl vad man är för sorts människa.

"Det är fri pris sättning i Sverige.
Men när det skiljer så mycke så utför man garanterat inte samma jobb!

Den stora organisationen gör att du får mer kunskap (bätre utfört jobb) Sen blir dt helt otroligt men sant, mycke billigare, när man gör det man är bra på & låter nån annan göra det man inte är bra på.

När det gäller versktan du prata om så tror jag det är en reklam grej dom kör med för att locka kunder.

Håller med om att det är bra med handskrivna kvitton.
Blir nästan ingent dubbel jobb alls när man ska bokföra, om han nu gör det? Det är nämligan lag i sverige på att ha kassa register, så skatte verket kan kolla att man betalar skatt på rätt sätt.

Så om man nån gång oavsett vad man köper får ett handskrivet kvitto, så är det alla gånger så att jobbet görs svart !

"

Att man måste komma med sådana dåliga undanflykter varför lilla verkstaden är billigare och påståenden om att verkstaden skall hålla på med svarta pengar och det är därför den lilla verkstaden är billigare än den Stora auktoriserade Volvoverkstaden.

Förstår inte heller varför denna mekanikern fortsätter att skriva i denna tråd. Enligt honom själv så är denna tråd : "För övrigt är tråden lite för oseriös, så jag väljer at svara i min lite seriösare tråd."

Om man nu vill försvara den auktorisrade Volvoverkstaden så varför inte lägga upp fakta istället för att komma med dumma bortförklaringar varför den lilla verkstaden är billigare och även anklaga den lilla verkstaden för att hålla på med svarta pengar.

Sedan att denna person väljer vilka inlägg den vill svara på och "blunda" för vissa inlägg säger väl ännu mer!

Jag tror inte jag nämt mäkesverksta i tråden, hoppars inte jag gjort det.
Det ända jag säger är att pris sätning är fri. & att man inte kan bli blåst om man iförväg får reda på priset.
Sen har jag nämt orsaker till varför priset kan vara högre på vissa verkstäder, helt utan att nämna vad det är för verkstäder. (det är ni själva som gör vissa antaganden! Sluta mde det o försök att försti innebörde i texten)
i detta fall ha ju rådskaparen tagit upp en 6 år gamma händelse där uppenbarligen verkstan tagit en löjligt låg timmpening, denna verkstad är ju inte på något sett nån medelverksta i prissättning.
Larzan skrev:Det sägs att de som arbetar i det "stora" har mycket kunskap jämfört med den lilla allbilverkstaden.

Om nu kunskap är att :
# Läsa ur VIDA steg för steg instruktioner istället för att kunna arbeta med de flesta förekommande bilmodeller.
# Byta ut hela paket istället för att laga det som är trasigt. T.ex. fjädern till dörröppnaren på dörrens insida (kostnad fjäder ca 5kr mot 3-5oo kr) för handtagspaketet plus kostnad av ungerfärlig lika arbetstid. Bara för att nämna nåt enkelt.

I dessa däcksbytestider.
Vad tar din Volvohandlare för ett däck? Vad tar Volvohandlaren för att kränga av och på däcket?
Jämför det mot din däckverkstad.

Dessa är två typiska exempel som just nu ligger i tiden som Volvohandlaren inte är billigare på i Stockholm i alla fall.

Om man nu inte skulle veta hur ett jobb görs så finns al litratur, så man vet att man alltid gör rätt. Vad är det för fel med det?
När det gäller att byta komponenter så finns vissa komponenter inte att köpa!
Volvo handeln är inte dyra på därck, kolla så får du se. i blend är man billigare än däck verkstan, o i bland dyrare. skiller inte många kronor.
En anledning varför de måste tillhandahålla steg för steg beskrivning är ju för att teknikerna inte har hunnit skaffa sig erfarenhet och kunskap för att de är knappt torra bakom öronen ännu. Tur att de i alla fall kan läsa så de kan byta ut delar, inte laga eller felsöka.
Även där märks ju verkstädernas spariver och de ska sparas pengar på teknikernas löner, lägre ålder-mindre lön, även mindre frånvaro.
CarMan skrev:
erikn skrev:
Vad tar ni på er verkstad?

När det gäller framvagns justoering så gör mann säkert olika på olika ställen.
Men vi har fast pris. Samma pris oavset hur mycke eller lite som behöver justeras. Vi har desutom senaste teckniken mad så exakta presisionsinstrument som går att köpa på marknaden.
Jämför lite priser nästa gång så ska du se att det inte är så stor skillnad (volvo är ju billigare än mekonomen på många delar!)
Japp, det är rätt att jag vill jämföra, det är ju det jag gör nu. Du skriver att ni har fast pris. Vad tar ni?
Roade mig att titta på auktorisation för den nämnda verkstaden. Den fanns på Hitta.se och eniro. Men inte bland verkstäder på bytbil.com. Jag har även tittat bland MRF-godkända verkstäder, där finns den inte. Jag ser att det på kvittot står "Auktoriserad för Vovo/Renault" men det kan jag inte hitta någon stans. Jag tror nog att man får skriva så, men vem som gjort auktorisationen vet man ju inte och det framgår inte heller. Beträffande hur seriös firman är vet man inte genom att titta på dessa ställen. Men att firman skulle vara extra seriös för att man kan betala med kontokort stämmer nog inte. Speciellt som kontokortsterminalen inte är kopplad till ett kassaregister. Men det är inte heller något krav lika lite som det var krav på kassaregister 2005.Jag tror nog, med tanke på vad Ringhede upplevt, att firman gör/gjort ett bra jobb till ett för kunden förmånligt pris, men någon "Auktoriserad Volvoverkstad" är det nog inte.
Larzan skrev:En anledning varför de måste tillhandahålla steg för steg beskrivning är ju för att teknikerna inte har hunnit skaffa sig erfarenhet och kunskap för att de är knappt torra bakom öronen ännu. Tur att de i alla fall kan läsa så de kan byta ut delar, inte laga eller felsöka.
Även där märks ju verkstädernas spariver och de ska sparas pengar på teknikernas löner, lägre ålder-mindre lön, även mindre frånvaro.
Det där var väl ändå att generalisera. Jag har uppfattat det så som att du bor i Tumbatrakten. Jag bodde i Tumba 1971-2005. På den Biliaverkstaden (Tidigare Ernst Nilson, Nils Arvidsson) jobbade tekniker länge. En under hela tiden jag bodde i Tumba.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

V502.0D spridarfråga