NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tnbd
Hej,

Efter x-antal provkörningar har jag bestämt mig för att köpa en begagnad V50 T5... 04:a eller 05:a (tillgång, pris och utrustning bestämmer årsmodell)

Jag är tacksam för alla tips angående kända problem / fel på V50 i allmänhet och T5 i synnerhet...

Har ingen större koll på bilar, speciellt inte volvo (ännu), så det vore bra att veta vad man ska titta efter

:D
av dali
Veckans tips är att undvika 04:orna, de hade en hel del barnsjukdomar (allt fixades på nybilsgaranti, om ägaren påpekade) som 05:orna bör ha klarat sig från. Jag har själv haft en S40N T5 -04 som jag fick lämna in tre gånger pga diverse strul. Kostade inget att fixa, men det tar tid och kan vara lite bökigt att hålla på med (gratis) hyrbilar.

Nästa tips är att hitta en med (minst) High Performance-paket eftersom stereon är svindyr att uppgradera i efterhand (hört priser runt 16.000), om du inte är nöjd med standardstereon. CD-växlare kostar också en del att eftermontera, men det går om du har HP eller högre. Mer info finns här: http://acctest.semcon.se/sv-SE/S40-V50/default.htm

Annars är det som med de flesta bilar: har man otur får man ett måndagsex och då kan det strula som bara den, prata med tidigare ägare för säkerhets skull innan affär.
av tnbd
Tack för tipsen.

Kan ni ge några exempel på barnsjukdomar på 04:orna?

Jag har nämligen fått ett rätt bra pris (jämfört med blocket, bytbil osv) på en 04:a med extra allt i utrustningsväg osv, som jag blev barnsligt förtjust i.
av dali
Det mesta kan du hitta bland trådarna här, det är bara att söka/läsa.

I korthet så är det krånglande (styrdon till) bränslepump, knirkande bromsar, trögstartade bilar och diverse inredningsljud som är vanligt förekommande problem.
av tnbd
Ok, tack för all feedback dali...

Jag har beslutat mig för att lyssna på era råd och skall imorgon åka och titta på en 05:a...

Den har inte "extra allt" som 04'an men det mesta jag behöver / vill ha...

En fundering dock... i annonsen så står det ingenting om antispinn/sladd... är det standard på T5'orna (2005 års modell), eller är det ett tillval?

Är väl inte så skoj att köra i snömodden utan antispin...
av s6025t
DSTC=ANTISLADD O ANTISPINN är standard på s40n o v50 o standard på alla volvo från 05
av tnbd
Tack för det, då har jag lärt mig något nytt :)
av tnbd
Tack för all hjälp.

Jag är numera en stolt ägare till en T5:a av 2005 års modell :D
av dali
Här går det undan ... :)

Grattis till bilen, du blir säkert nöjd.

Räckvidden för Tesla 3 är testad i […]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]

Det som ramlat ner är förmodligen k&arin[…]