Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av buzz
Hej.
Som så många andra 745-ägare så har jag sedan en tid tillbaka haft problem med bakluckan. Den fungerar endast att öppna från insidan, låser inte upp sig med centrallåset och fungerar heller inte med nyckel. Nycklar har jag bara en modell och det är den som är till tändningslås och dörrar, antar att det är samma till bakluckan, det är iaf. endast den modell jag har. Problemet verkar vara själva låscylindern och att den ärgat ihop totalt för att tidigare ägare inte använt eller smort låset. Jag har hittat en hel del info om problem med bakluckor här på forumet men inget som visar hur exakt man får ur låscylindern ur låshuset. Jag lyckas överhuvudtaget inte rubba den eller se någon tendens till att den ska vilja hoppa ur trots mängder med WD40 överallt och försiktigt bändande och ruckande. Jag blir osäker och törs inte ta i för mycket med risk för att förstöra något när jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Om någon har plockat ur låscylindern i bakluckan så önskar jag lite vägledning. Så här ser det ut nu.
Mvh.//buzz

Bild
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hittade en tråd som kanske kan hjälpa dig.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a+l%C3%A5s

Sen när det gäller ditt problem med att luckan inte låses upp med centrallås. Kontrollera kabelhärvan som går mellan kaross och baklucka, det händer rätt ofta att kablarna där får brott.

Mvh GK
av buzz
Tack för svar!
Problemet som länken tar upp är mer hur man får loss hela modulen med handtag, skyltbelysning osv., jag har fått loss modulen utan problem. I mitt fall tror jag inte det är något fel på kablarna till centrallåset då jag hör och ser hur centrallåsmotorn jobbar och försöker att öppna. Som jag har tolkat det hela så är själva låset så totalt ärgat att motorn och länkstängerna inte orkar vrida/slå låset till öppet läge. Just därför var min tanke att försöka få ut själva låscylindern för att smörja och slipa i ordning den. Antagligen har det bildats så mycket oxid mellan cylindern och plasthöljet som den är inträdd i och det är det som gör att den inte vill lossna. Jag har tagit bort låsblecket, spårryttare, brickor och fjäder men lyckas ändå inte få ut cylindern. Min fråga var mer om någon stött på liknande problem med låscylindrar i dörrar eller baklucka tidigare och som kunde tipsa hur jag kan göra alt. någon som bytt just låscylindern i bakluckan och som kan bekräfta att den ska dras rakt ut eller dyl.
Mvh. //buzz
Användarvisningsbild
av zamme
jag hade samma problem på min 745 för ett tag sen, felet på min va då att stagen på baksidan av låset (låset man öppnar med nyckel) hade rostat, så det kärvade o bakluckan inte låstes upp. så kolla så stagen kan röra sig o smörj så blir det nog bra :D
Användarvisningsbild
av emwtur
centrallåset skall inte ha något med hur trögt låscylindern går att göra !
tror inte det finns många 745/945 med centrallås som kan öppnas med nyckel ! - min kan det INTE !
MEN - jag hade däremot samma problem som du förra året - men jag lossade inredningen - smorde upp låsmekanismen nere i botten - justerade alla länkage efter bästa förstånd och sedan dess har centrallåset fungerat klanderfritt !

ett allmänt tips när det gäller att smörja mekanismer i dörrar och luckor - åk till en MC - firma och köp en burk kedjefett på sprayburk !
fönsterhissar och låsmekanismer blir som nya utan att man behöver riva ut allt ur dörrarna
/emwtur
ELFEL från helvetet?

Efter att ha bytt bromsvätskan till kopplinge[…]

Volvo car UX

Lite snabbare centerdisplay, nästan så […]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! A[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]