Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#515769
VolvoB20 skrev:
cm1 skrev:Vilken källa har du till det påståendet?
Trafikförordningen Kap2 par68 säger: "Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända".
Jag har svårt att tolka det som att olika regler skulle gälla för eftermarknad resp fabriksmonterat.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Enligt trafikverkets uttalande i TekVärld så är ju "föreskrivna varsellyktor" fram + bakljus för alla bilar utom de bilar som fått dispens för att köra utan bakljuen tända.

Menar du att det är fel och inga bilar överhuvutaget behöver ha bakljuen tända dagtid? Det var nytt för mig i så fall.

I så fall åker ett par sådana här på min Supra direkt till vårpremiären... då jag inte behöver koppla in bakljusen alltså...

Bild

Jag är inte jurist, men har rotat rejält i detta. Vad som verkar tydligt är att varken myndigheter eller framförallt polis har koll på vad som gäller. Jag utgår dock från mina egna (lekmanna)tolkningar att det är helt ok enligt:

TSFSnr 2009:85
kap21 par85: "Bil som uppfyller kraven för varsellykta i avsnitt6.19 i ECE-reglemente 48 får, utan hinder av 3 kap. par68 trafikförordningen, brukas under dagsljus utan att föreskrivna lyktor baktill och på sidan är tända.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Reg ... r-for-vag/

ECE reglemente 48 6.19 (hänvisar till vad som gäller för DRL):
http://www.google.se/search?hl=sv&clien ... =&aql=&oq=
Senast redigerad av 1 cm1, redigerad totalt 0 gånger.
#515772
Om några dagar lär vi få reda på om Volvo fått till en DRL-lösning till MY12-bilarna och vilken specifik lösning de har valt. Tystnaden från dem har hittills varit kompakt vid förfrågan i ämnet. Nästa fråga är om det kommer vara tillåtet att eftermontera dessa lampor...
#515774
Men jag tycker inte att reglerna för eftermonterade DRL är tydliga. För att få köra utan bakljus måste de vara monterade enligt vissa krav, vilka är det. Men nedanstånde tar ju bort "myten" att man inte FÅR ha bakljusen tända. Du behöver det inte, om du uppfyller vissa krav, men får ha det. Jag uppfattar det som så att de nya kraven från 2011-02-07 är ett minimikrav, du måste ha MINST varselljus (DRL) fram. Detta ändrar ju inget för oss i Sverige annat än att, om lyktorna uppfyller vissa krav, man slipper ha bakljusen tända.



Varselljus
15 § Annat ljus som enligt 3 kap. 71 § trafikförordningen (1998:1276) är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet får endast avges med varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare. Endast två sådana lyktor eller strålkastare får samtidigt lysa.
Utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen får fordon brukas med halvljus eller varselljus utan att skyltlykta är tänd. Detta gäller dock inte vidfärd i mörker, i gryning eller skymning eller då väderleksförhållandena eller liknande omständigheter föranleder att skyltlyktan behöver vara tänd. Bil som uppfyller kraven för varsellykta i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente 48 får, utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen, brukas under dagsljus utan att föreskrivna lyktor baktill och på sidan är tända.
#515782
KKR skrev: Jag uppfattar det som så att de nya kraven från 2011-02-07 är ett minimikrav, du måste ha MINST varselljus (DRL) fram. Detta ändrar ju inget för oss i Sverige annat än att, om lyktorna uppfyller vissa krav, man slipper ha bakljusen tända.
Så har jag också uppfattat det.
#515812
Vi hade en lång diskussion om detta i denna tråden den 5-6 januari. Formuleringarna i Transportstyrelsens dokument, vilket väl gäller så länge bilen framförs på Svensk mark, måste onekligen tolkas som att det är tillåtet att köra utan bakre positionsljus tillsammans DRL så länge DRL-lamporna uppfyller R87-specen, men att det inte är förbjudet att ha dem tända. Om man läser R48-specen, kapitel 6.19.7.1 så verkar många tolka det som att inga positionsljus får vara tända tillsammans med DRL:
Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched ON when
the daytime running lamps are switched ON.
Med lite god vilja skulle man givetvis kunna tolka det som att positionsljusen får fortsätta vara på om de redan var på när DRL aktiverades. EU-folket borde nog ha korrekturläst dokumentet ett par gånger till innan man släppte det. Ur ett säkerhetshänseende så är otvivelaktigt Transportstyrelsens tolkning att föredra, speciellt så länge bilen inte skiftar över till halvljus automatiskt när det behövs.

Edit:Jag hade glömt att Transportstyrelsen faktiskt klargjorde vad som gäller i ett inlägg i Vi Bilägare. I inlägget hänvisar de till samma avsnitt i R48-specan som jag gör ovan och klargör att på bilar med godkända DRL-lampor som byggs efter den 7 februari så skall de bakre positionsljusen inte vara tända.
#515901
ulf_gbg skrev: Edit:Jag hade glömt att Transportstyrelsen faktiskt klargjorde vad som gäller i ett inlägg i Vi Bilägare. I inlägget hänvisar de till samma avsnitt i R48-specan som jag gör ovan och klargör att på bilar med godkända DRL-lampor som byggs efter den 7 februari så skall de bakre positionsljusen inte vara tända.
Det märkliga är att transportstyrelsen i den artikeln hävdar att olika regler gäller för olika årsmodeller. Vad de kanske menar är att om du inte har typade DRL så ska bakljusen vara tända. Dock står det ju i trafikförordningen Kap2 par68: "Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända". Jag tolkar trafikförordningen som att det är lagligt att köra med enbart dimljus om man vill.
#515902
cm1 skrev:
ulf_gbg skrev: Edit:Jag hade glömt att Transportstyrelsen faktiskt klargjorde vad som gäller i ett inlägg i Vi Bilägare. I inlägget hänvisar de till samma avsnitt i R48-specan som jag gör ovan och klargör att på bilar med godkända DRL-lampor som byggs efter den 7 februari så skall de bakre positionsljusen inte vara tända.
Det märkliga är att transportstyrelsen i den artikeln hävdar att olika regler gäller för olika årsmodeller. Vad de kanske menar är att om du inte har typade DRL så ska bakljusen vara tända. Dock står det ju i trafikförordningen Kap2 par68: "Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända". Jag tolkar trafikförordningen som att det är lagligt att köra med enbart dimljus om man vill eftersom de är giltiga varselljus?
#515926
Nej, det framgår tydligt att du inte får. Du får bara "slippa" bakljusen om du har de nya funktionsspecifika DRL-Lamporna installerade enligt ECE-reglemente 48, avsnitt 6.19

I sammanhanget kan nämnas att vi fortfarande kräver att föreskrivna lyktor baktill och på sidan ska vara inkopplade tillsammans med varselljus på bilar som är från 1979 och nyare men inte så nya att varsellyktorna är installerade enligt de nya reglerna.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen


Jag kan meddela att jag kört med dimljus som varselljus sedan Volvo slopade separata varselljus runt 1990, och längre än så på de bilar som saknat varselljus. Men frågan är om man nu kan byta ut lamporna i dimljusen till LED-lampor och använda dom som varselljus, eller om de måste vara dimljus?
#516107
I den här tråden diskuterar man de eftermonterade DRL-lampor som Volvo nu erbjuder för S40/V50/C70. De är monterade på samma ställen som dimljusen normalt sitter. På S60/V60 finns ju inga främre dimljus så frågan är om man tänker sig att erbjuda detta tillbehör även för dessa modeller. Det förutsätter väl (eller underlättar åtminstone) väl att man har fördraget kablage fram till dessa "hål".
#516108
KKR skrev:I sammanhanget kan nämnas att vi fortfarande kräver att föreskrivna lyktor baktill och på sidan ska vara inkopplade tillsammans med varselljus på bilar som är från 1979 och nyare men inte så nya att varsellyktorna är installerade enligt de nya reglerna.
Krävs det att lyktorna är fabriksmonterade eller gäller det även eftermonterade DRL-lampor som uppfyller de nya ECE-reglementena?
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
Trasig Renault Scenic

Kom på en möjlig orsak till haveriet p&[…]

Multimetern visar 0,15 volt om ja bara har tä[…]

Motornr: Identifigering

En B20A, och är ju då inte original i d[…]

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]