Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tompav70
Hej har ett servoproblem på min v70n.
När motorn blir varm så tjuter servon men inte när motorn är kall, vad kan det bero på?
När jag öppnar locket till behållaren så pyser det och oljan är alldeles skummig, ska det va så?
av Johnnie
Oljan ska inte vara skummig.
Jag tror det finns nåt litet vinkelrör inne i burken som kan lossna och då skummar oljan.
Vinkelröret är till för att returoljan från servon ska gå ut under nivån i burken annars skummar det.
av tompav70
ok måste kolla det, kan det göra så att den tjuter också månntro?
Grejen är den att servon har rasat en gång förut, och då slutade det med att jag köpte en begagnad pump från en bil som hade gått 1200 mil och bytte den på en mindre bilverkstad. Han lyckades hälla i vanlig atf olja inte volvos olja, jag har bytt oljan nu men kan den oljan ha skadat nått i systemet? Min plånbok har inte råd att byta nån mer servo :(
av Johnnie
Vet inte vad det är som skiljer på dom olika oljorna och hur dom påverkar packningar och sånt. :???:
Kör inte blien om det låter och det skummar, oljan blandas med luft och smörjer säkert inte som den ska.
Kolla att nivån är tillräcklig när skummet har lagt sig, kanske bara är för lite olja som gör att det skummar? :???:
Användarvisningsbild
av Miss my Olds
Johnnie skrev:Oljan ska inte vara skummig.
Jag tror det finns nåt litet vinkelrör inne i burken som kan lossna och då skummar oljan.
Vinkelröret är till för att returoljan från servon ska gå ut under nivån i burken annars skummar det.
Visst kan det vara detta, har haft detta fel. Det är luftbubblorna i oljan som gör att det tjuter. Kolla först om röret ligger i botten av burken. Sug ur oljan om du vill se bättre, sen fixar du lätt rörbiten på plats med en spetstång eller liknande.
av tompav70
Har vart ute nu o kikat och vinkelröret verkar vara boven :)
Ska tömma behållaren i morgon och se om jag hittar igen röret.
Tackar och bockar för snabba svar :D

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Blev ursnyggt. 👍

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

V502.0D spridarfråga

Skandal!