Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad har du för problem, växlar för sent och hårt, växlar inte alls eller ??
Prova att spola lådan med en atf-olja från Omega som heter 699sp, det går åt ca 15L för detta och låt en verkstad göra jobbet. När oljan är bytt så slår du i 3% av oljevolymen av en tillsats som heter Omega 917. Detta recept brukar lösa knepiga automatlådor. Omega 917 används vid oljeläckage i motor,v-lådor,styrservo mm. Prova även Omega 907 motorskölj tillsammans med Omega 909 så tystnar hydrauliska ventillyftare, kamkjedjor mm. Dessa kommer snart att finnas på vparts.se
d5xc70
d5xc70 skrev:Vad har du för problem, växlar för sent och hårt, växlar inte alls eller ??
Prova att spola lådan med en atf-olja från Omega som heter 699sp, det går åt ca 15L för detta och låt en verkstad göra jobbet. När oljan är bytt så slår du i 3% av oljevolymen av en tillsats som heter Omega 917. Detta recept brukar lösa knepiga automatlådor. Omega 917 används vid oljeläckage i motor,v-lådor,styrservo mm. Prova även Omega 907 motorskölj tillsammans med Omega 909 så tystnar hydrauliska ventillyftare, kamkjedjor mm. Dessa kommer snart att finnas på vparts.se
d5xc70

Min erfarenhet säger att om lådarn strular så är nåt trasig eller slitet. då brukar jag tareda på vad de är o sen byta den komponenten.
Här på forumet så löser vi det mästa bara vi får en detalierad beskrivning av symtomen.

Oftas är det inte att volvo från fabrik glömt at så i merakel medesiner i oljan.
vad exakt gör dom där tillsatserna? dom måste ju vara tillverkade för ett specefikt syfte (lösa et specefikt problem)

Har du erfarenhet att slå i deta i exakt den låda trådskaparen har? eller pratar du om automatlådor i allmenhet (vilka bilar har du provat på?)
En tanke bara..
15 liter a´ ca 425kr av denna olja plus additivet 917 (packnings-svällare) för ca 370:- ger en kostnad av 6745 kr! :shock: :shock:
6745 kr för enbart oljan som här bytes som ett led i en felsökning... plus arbetskostnad....
Groteskt mycket pengar att spela med om man hoppas sin låda kommer att "lagas" av en dunderolja.
I additivbranschen kan man skära guld med täljkniv.

Omega känner jag till mycket väl, redan långt innan Robin i Vännäs sålde iväg generalagenturen för Sverige.
Inte dåliga oljor, men vääääl dyra och "upphypade".

CarMan skrev: Har du erfarenhet att slå i deta i exakt den låda trådskaparen har? eller pratar du om automatlådor i allmenhet (vilka bilar har du provat på?)
Precis....
en lite sak om dyra tillsatser. Det flästa "dyra" oljor innehåller redan dom där tillsatserna man kan köpa löst (en billig olja kan behöva tillsatsen)

ett olja yte på rådskaparens låda inehåller 6 liter olja. Om man ska spola lådan gör man ett dubbelt olja byte, blir alltså 6 liter.
Spolning görman bland annat för att det interna olje filtret inte går att byta.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]