Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kungcoccos
Hej,

Jag är ute efter en V70. Först tänkte jag att jag ska köpa en V70 typ årgång 05.

Men jag blir överaskad över att V70 II FT2.5 och V70 II Flexifuel 2.0 är så pass billiga (om man jämför med en motsvarande diesel exempelvis).

Hur är det med service intervall, kvalité och annat om man köper FT 2.5 eller Flexifuel 2.0? Är det stora service kostnader?

Känns ju som en jättebra affär att köpa en 3 år gammal bil av V70 kaliber för under 150 000.

Vad har jag missat?

Mvh Carl
av Enzo
kungcoccos skrev:Hej,

Jag är ute efter en V70. Först tänkte jag att jag ska köpa en V70 typ årgång 05.

Men jag blir överaskad över att V70 II FT2.5 och V70 II Flexifuel 2.0 är så pass billiga (om man jämför med en motsvarande diesel exempelvis).

Hur är det med service intervall, kvalité och annat om man köper FT 2.5 eller Flexifuel 2.0? Är det stora service kostnader?

Känns ju som en jättebra affär att köpa en 3 år gammal bil av V70 kaliber för under 150 000.

Vad har jag missat?

Mvh Carl
Inget, de har inte bättre andrahandvärde än så, och för nån som inte kör så mkt är ju en Ft en bra affär trots höga driftskostnader per mil.

Ett annat klipp i prisklassen är ju Passat 4motion som ligger i samma priser.

Men så fort du kör lite mer så blir ju dieseln den bättre affären ekonomiskt.
av MattiasD
Enzo skrev: Men så fort du kör lite mer så blir ju dieseln den bättre affären ekonomiskt.
Jag är oerhört tveksam till det påståendet:

2.5FT: 9,44x1.13=10.7kr/mil + extra oljebyte
D5: 14.19x0.75=10.6kr/mil + högre fordonskatt

Räkna också med stigande priser på diesel , dels pga högre oljepriser, dels obalans i raffinanderier, men det finns också ytterligare en skattehöjning pågång av dieselbränslet.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av s6025t
Så höga driftkostnader blir det väl inte nu när etanolen är relativt billig. http://www.tanka.se/
En FT borde gå att köra på under 1,2/mil med Etanol =11kr/mil
En diesel med likvärdig prestanda ligger väl närmare 0,8/mil =11kr/mil
Det ända som kostar mer med FT är en extra service (oljebyte 1200kr) om du kör mer än 1500mil/år annars är det service 1gång/år som vilken volvo som helst sedan är en FT billigare i skatt..
Senast redigerad av 1 s6025t, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
Jag använde rekommenderade priser på bemannad station. Men automatstioner är billigare men prisrelationen etanol/diesel borde vara ungefär samma.

Japp, extra oljebyte för FT - om man kör mer än 1500 mil per år - men andra sidan har Dieselbilen högre fordonskatt.

Det här är med dagens bränslepriser. Räknar man ha bilen under några år bör man räkna med stigande priser på fossila bränslen. Jag kan mycket väl tänka mig att dieseln ligger på över 15 kr/l redan i sommar.
av kungcoccos
Hej alla,

Hur mycket måste man köra för att det ska löna sig? Jag kör cirka 1500 mil / år.

OBS! Jag har räknat på bensin, men misstänker att det blir ungefär samma pris om man tankar etanol.

Dagspris bensin = 14.28 kr
Dagspris diesel = 14.19 kr

Förbrukning och skatt har jag tagit från transportstyrelsen för blandad körning, så jag antar att det borde vara uppmätta värden.

Förbrukning 2.0F modell 09 = 0.86l/mil
Skatt 2.0F = 1220 kr / år (vet inte hur mycket det är efter 5 år?)

Förbrukning 2.5FT modell 09 = 0.92/mil
Skatt 2.5FT = 1360 kr / år

Förbrukning 2.0D modell 09 = 0.59 / mil
Skatt 2.0D = 3055 kr / år

2.0F mot 2.0D =>

1220 + mil*0.86*14.28 = 3055 + mil*0.59*14.19 => mil = 470 mil sen blir dieseln billigare

För 1500 mil 2.0F => 19641 kr
För 1500 mil 2.0D => 15613 kr skillnaden blir 4028 kr billigare med dieseln 2.0D

Skillnad i inköp mellan 2.0F och 2.0D begagnat bytbil.com (2.0F => Flexifuel Momentum NOR072, 2.0D och 2.0D => Kinetic FLO116). Vet inte skillnad på Momentum och Kinetic, så ta nedanstående med nypa salt eller rätta mig. Bilarna ligger på ca 5000 mil.

2.0F => 164 000
2.0D => 199 000 skillnad 35000

Så hur många år tar det för att motivera det högre inköpspriset för dieseln?

35000 / 4028 = 8.7 år

Så länge tror jag inte jag kommer äga bilen och tror då att en flexifuel kommer att bli billigare. Men jag har ju inte tagit hänsyn till service kostnad och annat.

Vilka nackdelar finns det att köra 2.0F jämfört med 2.0D årgång 08?

Att köra en FT2.5 antar jag inte blir billigare, men den kanske har andra fördelar? (Jag struntar i prestanda, utan är ute efter en bruksbil).

Mvh Carl
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Välkommen till forumet kungcoccos!

Kring 2,0F och 2,5FT så skulla jag välja 2,5FT alla dagar i veckan. 2,0F är behäftad med fler problem än 2,5FT och har har mycket höga varvtal när man kör över 70km/h vilket många inte gillar. Jag har haft båda modeller själv. De höga varvtalen (låg utväxling) gör också att den verkliga förbrukningen blir lika hög som för 2,5FT så fort man inte kör under 50km/h. Jag körde min 2,0F ca 7000 mil och jag låg på samma förbrukning som jag gör nu med min 2,5FT.

2,0d har jag inte mycket erfarenhet av men mellan 2,0D och 2,0F så skulle jag nog ändå välja 2,0D då jag inte hört så mycket dåligt om just den motorn.

Förbrukningen spelar nästan ingen är nästan roll om man bara kör 1500 mil så valet mellan de tre skulle hamna på 2,5:an. Kring 2,5:an så har jag hittills haft ett enda problem under 3500 mil och det är att etanolhaltsgivaren behövts omkalibrerats men det tar 5 minuter hos bilverkstaden för att fixa så det går fort. Har inte heller läst mycket annat neativt på forumet och motorkonstruktionen är ju beprövad sedan många år även om den moderniserats. Givetvis är även en 2,4D en bra bil men där är beagnatpriserna högre.
av s6025t
detta innehåller momentum utöver kinetic det varierar lite beroende på årsmodell bara detta gäller från årsmodell 10..
Momentum

Standardutrustning utöver Kinetic

* Blanka lister runt sidorutorna
* Bluetoothshandsfree för mobiltelefon
* Främre sidorutor med vattenavvisande glas, WRG
* Klädsel: Vittinge textil/läder
* Kombiinstrument med "Kronografinspirerade instrumentrundlar" Watch Dials.
* Luftfördelningssymbol i "genomlyst krom"
* Läderklädd ratt med Silk metal inlägg
* Mittkonsol och växelväljarknopp med inlägg i Silk Metal, (knopp enbart aut)
* Panelinlägg: Cross Brushed Aluminium
* Parkeringshjälp, bak
* Regnsensor
* Spoilerljus, dimljus fram
* Xenonljus - Dual Xenon

Nu är det minst 1kr/mil billigare att köra på Etanol än bensin sen är ju en F mer framtidssäker o oberoende av hur oljepriset utvecklas eftersom den går att köra på 2 bränslen.
av Lövet
Då jag äger en -08 tänkte jag bara snabbt kommentera vad som gäller för tidigare årgångar. Det är ju antagligen de årgångarna som TS letar efter om han ska klara sig runt 150. (Ett pris som jag för övrigt aldrig sett något annat än taxi 2.5FT säljas för. 2.0F är däremot en annan historia)
s6025t skrev:detta innehåller momentum utöver kinetic det varierar lite beroende på årsmodell bara detta gäller från årsmodell 10..
Momentum

Standardutrustning utöver Kinetic

* Blanka lister runt sidorutorna - Ingår inte innan 2010
* Bluetoothshandsfree för mobiltelefon Ingår inte innan 2010
* Främre sidorutor med vattenavvisande glas, WRG
* Klädsel: Vittinge textil/läder
* Kombiinstrument med "Kronografinspirerade instrumentrundlar" Watch Dials. Ingår inte innan 2010
* Luftfördelningssymbol i "genomlyst krom"
* Läderklädd ratt med Silk metal inlägg Ingår inte innan 2010
* Mittkonsol och växelväljarknopp med inlägg i Silk Metal, (knopp enbart aut)
* Panelinlägg: Cross Brushed Aluminium
* Parkeringshjälp, bak
* Regnsensor
* Spoilerljus, dimljus fram
* Xenonljus - Dual Xenon

Nu är det minst 1kr/mil billigare att köra på Etanol än bensin sen är ju en F mer framtidssäker o oberoende av hur oljepriset utvecklas eftersom den går att köra på 2 bränslen.
av Enzo
MattiasD skrev:
Enzo skrev: Men så fort du kör lite mer så blir ju dieseln den bättre affären ekonomiskt.
Jag är oerhört tveksam till det påståendet:

2.5FT: 9,44x1.13=10.7kr/mil + extra oljebyte
D5: 14.19x0.75=10.6kr/mil + högre fordonskatt

Räkna också med stigande priser på diesel , dels pga högre oljepriser, dels obalans i raffinanderier, men det finns också ytterligare en skattehöjning pågång av dieselbränslet.
Ja, fast ev. prishöjningar kan man bara spekulera i. Dessutom är skillnaden i fordonsskatt marginell, så kör man mycket så äts den upp med råge.

Dessutom, jag kör inte ens min XC70 Aut D5 på 0,75, så varför inte räkna på 0,54 eller till och med 0,44 för en diesel, beroende på modell, så låt oss använda värdena:

2.5 FT 9,44 x 1,41 = 13,3 kronor / mil
D5: 14,19 *0,54 = 7,66 kronor /mil

En lika verklig uträkning som du gjorde.

Med siffror kan man visa vad man vill, men man kommer inte ifrån att en diesel räntar bättre ju mer man kör.
Iofs är förbrukningen bara en del, värdeminskning kan vara mkt mer.

Vi vet heller inte hur etanol kommer att utvecklas framöver.

Och jämfört med en 2,0F så är alla dieslarna i programmet betydligt roligare historier, Vad gäller 200 hästars FT och en D5 så är det ju en smaksak, D5 känns ju starkare i normal körning och FTn kräver mer varv.
Men visst, 1500 mil om året, välj bil utifrån färg, skick och utrustning, driftskostnaderna lär inte skilja sig nämnvärt. Man behöver ju bara serva en gång om året hur man än väljer.

Jag vet inte när 1,6d kom MY09 kanske, men den lär bli billigast att äga.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]