Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falk
Vilka kriterier/inputs är det som styr "handbromssläppet"?
På min 2010'a som nu är 16månader gammal och gått 5000mil har hela tiden denna funktionen förbryllat mig. Jag upplever det väldigt slumpmässigt hur/om den släpper automatiskt.
Jag kan inte hitta någon röd tråd i funktionen, spelar ingen roll hur man gör tycker jag... Ibland släpper den, ibland inte... :roll:
Användarvisningsbild
av FWH
På min ´11 så måste man ha bältet på för att den ska släppa automatiskt, det har tydligen inte alltid varit så.
Användarvisningsbild
av MartinS
FWH skrev:På min ´11 så måste man ha bältet på för att den ska släppa automatiskt, det har tydligen inte alltid varit så.
Med automat måste man ha bältet på sig står det i min instruktionsbok.

/Martin
Användarvisningsbild
av 164E
Falk skrev:Vilka kriterier/inputs är det som styr "handbromssläppet"?
På min 2010'a som nu är 16månader gammal och gått 5000mil har hela tiden denna funktionen förbryllat mig. Jag upplever det väldigt slumpmässigt hur/om den släpper automatiskt.
Jag kan inte hitta någon röd tråd i funktionen, spelar ingen roll hur man gör tycker jag... Ibland släpper den, ibland inte... :roll:
På min 2010:a räcker det med att kopplingen släpps en aning (inget dragläge) samtidigt som en gasdutt ges. Koordinationen mellan vänster och högerfoten är det som styr, kommer gasdutten för sent släpper inte handbromsen.
av Erst
Falk skrev:Vilka kriterier/inputs är det som styr "handbromssläppet"?
Den bör använda väglutning och begärt motormoment för att avgöra när det är dags att släppa p-bromsen. Plus givetvis någon slags tjänstevikt för bilen, så kan tänka mig att du kan få annat beteende om du lastar bilen tungt och försöker starta i en uppförsbacke.

Kom på en sak till: du måste ha bältet på dig för att det ska funka.
av Sharkbait
storfiskarnizze skrev:Den elektriska handbromsen med en löjlig flärp är enligt min mening en fullständigt onödig lösning men har antagligen tillkommit för att avhålla bilägarna från eget mekande och ge guld till Volvos verkstäder. Själv kommer jag aldrig att vänja mej vid det här tramset.

Ja, vad skulle det annars vara!

Vad kostar det att lämna in bilen för att byta klossar till den elektroniska handbroms?
Användarvisningsbild
av Falk
Erst skrev:
Falk skrev:Vilka kriterier är det som styr...
...väglutning ... motormoment ... tjänstevikt ... bältet...
Nja, bältet på eller ej spelar ingen roll. Inte lutning heller vad jag kan förstå. Antagligen är jag också för okänslig i fötterna för att förstå hur jag ska dutta med gas respektive koppling. :D
Fast på senare tid har den faktiskt börjat bli mer resonlig. Släpper nästan alltid av sig själv. Nästan alltid.... :roll:
av oldtimersmc
Fördelen med elbromsen är iaf att man inte riskerar att glömma den på.
av oldtimersmc
Men gömmer aldrig första gången jag kom i kontakt med en elbroms det var en mycket gammal man med en mycket mycket gammal kvinna som lyckats med att backa ner en hyrbil i en parkeringsficka mellan krhamn och björneborgskorset (då vet Varisboj var jag är) Mannen hade foten på bromsen o kvinnan var mycket rädd och jag försökte klura ut hur handbromsen funkade men vågade inte ta en rövare så jag ställde mig mitt i midsommar trafiken och stoppade den när det dök upp en awd.
Det blev inte bra vi satte lina i bilen, den drog gubben bromsade och min lina brast så awd bilen höll på att ta mig mitt på riksv 26 så småningom så kom bärgaren=skönt
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
oldtimersmc skrev:Fördelen med elbromsen är iaf att man inte riskerar att glömma den på.
Pratar vi 60-70-tal nu :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Mina bilar efter det har varnat med en summer om man glömt handbromsen i.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden