Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
kristerj69 skrev:
isak skrev:japp de kan den men finns tyvärr inte att köpa längre. biltemas är tveksamt om den raderar?
Isak
Nej biltemas raderar nog inte. enligt min granne läser den inte mycket mer än vad bilen själv talar om i färddatorn heller.

Men ang ppc så tycker jag det är lite märkligt :???: Enligt killen på bilelsfirman jag blev hänvisad till av Mekonomen så är det bara Volvo själva som kan låsa upp den.. Fast det klart, eftersom han hade firma så kanske han måste ha nått tillstånd eller nåt??
Har du vägarna förbi Södra Stockholm så läser jag och nollar dina koder.
Hojta till när du är på "g".
av kristerj69
Larzan skrev:
kristerj69 skrev:
isak skrev:japp de kan den men finns tyvärr inte att köpa längre. biltemas är tveksamt om den raderar?
Isak
Nej biltemas raderar nog inte. enligt min granne läser den inte mycket mer än vad bilen själv talar om i färddatorn heller.

Men ang ppc så tycker jag det är lite märkligt :???: Enligt killen på bilelsfirman jag blev hänvisad till av Mekonomen så är det bara Volvo själva som kan låsa upp den.. Fast det klart, eftersom han hade firma så kanske han måste ha nått tillstånd eller nåt??
Har du vägarna förbi Södra Stockholm så läser jag och nollar dina koder.
Hojta till när du är på "g".
Tackar för erbjudandet Larzan :wink: Men jag vill nog gärna hinna åtgärda felen som får "felkoderna" att ploppa upp åxå.
Bilia Västerås var iaf så ärliga att dom tyckte jag skulle återkomma till hösten. nu närmar vi oss sommaren & värmaren går inte så mycket så då torskar man ett halvårs garanti på en ev reparation. bättre att reparera alldeles innan värmaren börjar användas mycke..
av Larzan
Säger inte att det är så, men det kan vara så att det är sot som lagt sig på flamvakten, och ger felkod.

På min var det så i alla fall. Släckte felkoden, och körde värmaren länge på direktstart. Sedan dess har den fungerat klockrent.
Kanske lika på din med, kan ju vara värt ett försök. Men felkodsavläsning ger ju svaret vad som orsakar stoppet.

Bara ett litet tips i all välmening som inte har med ovan att göra.
Om du misstänker eller bara vill göra en koll om bilen har felkoder.
Starta motorn, vänta ca 1 minut. Håll in "Read" och tryck snabbt på dimbakljusknappen två gånger.
Du får då upp ett meddelande i displayen, vill minnas att det står liknande "checking DTC"
Bläddra med readknappen tills du har gått igenom bilens datorer och om det finns en felkod lagrad.

Du kanske vet om detta ändå, men kan vara nytt för andra.
Senast redigerad av 2 Larzan, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av isak
stämmer Larzan, där är ju nackdelen att den startar med automatik! kör min på direktstart vid korta körningar! då bränner den rent och funkar bättre.
Isak
av Larzan
isak skrev:stämmer Larzan, där är ju nackdelen att den startar med automatik! kör min på direktstart vid korta körningar! då bränner den rent och funkar bättre.
Isak
Hur mycket hade det krävts av Volvo att lägga in en manuell eller automatisk startkod ifrån början.
Dvs oavsett yttertemperatur så är det föraren som väljer om det ska vara autostartfunktion vid +5c eller kallare.
Användarvisningsbild
av isak
helt rätt!
de har ändrat från 07 om jag minns rätt? på min 03 går det inte enligt en VOLVO mek.
Isak
av kristerj69
Ja jag är som sagt helt ny på bilar som kräver felkodläsning. I mina ögon är det ett sätt för Volvo att binda sina kunder till sig å TA BETALT för det!!!
Det konstiga i det hela är att ett gäng mindre verkstäder jag besökte för några dar sen inte vill befatta sig med volvos dieselvärmare. Mekonomen sa nej direkt men hänvisade mig till ett ställe som heter Bil & BåtEl i Västerås som sas vara väldigt duktiga på dieselvärmare.
Ja dieselvärmare i allmänhet tar vi gärna åt oss med Volvos vill vi inte peta i då den inte "pratar" samma språk som vår dator när vi kopplar in på OBD2. Det var vad killen i verkstaden svarade mig!

Jag får ju en massa funderingar kring detta??

Har volvo nån slags "ensamrätt" på denna så andra inte får hålla på?
Eller vill andra inte hålla på av nån anledning som dom inte säger?
Verkstan påstår ju att den inte "pratar" samma språk via OBD2 som deras dator men här på Forumet är det ju flera som säger att en vanlig handläsare klarar att förstå felkoderna??
Många här påstår ju att man ska bränna ur den & "sköta den rätt " har jag läst i flera trådar. Varför skriver inte Volvo om det i sin insbok??

Ja många funderingar har jag!! Men jag tycker det är väldigt märkligt :???:
Ska testa det Larzan skrev om att försöka få fram meddelanden i displayen.
Visst kan det vara som Larzan skriver åxå att det lagt sig sot på fel ställe. Men jag är ju lite så där att då vill man ju gärna få till en "riktig" rengörning så man "vet" att det är rent & funkar som det ska!! Är inte risken att sotet bara flyttar sig & lägger sig nånannanstans & gör skada??
Jag ser ju en lite risk i att bara släcka felkoden & köra vidare. är inte risken just att man kanske bränner sönder nåt värre senare? Eller är det jag som är feg??
Användarvisningsbild
av isak
volvo har en fabrik gamla ardic bilvärmare. som helt riktigt bara volvos datorsystem pratar med. till skillnad från webasto o eberspächer som är mera allraund. ardicvärmaren är dessutom mönsterskyddad! så de får ingen tillgång till delar. sen att volvo har autostart gör ju inte saken bättre?
värmaren mår bäst av långa körcykler så hela brännaren blir riktigt genomvarm! då lämnas inga sura förbränningsrester kvar till nästa start. har lekt med tanken att rycka huvudsäkringen i motorrummet. kör den på direktstart när ja stänger motorn istället någon halvtimme.

nu kommer säkert någon miljömupp att säga du skall gå el åka cykel korta sträckor! men dessa figurer har ju aldrig gods som väger tunt eller skrymmande som ska transporteras.
Isak
av kristerj69
Aha!! Tack för den förklaringen! Mönsterskyddad! Varför i hela friden säger dom inte det då på tex Mekonomen??
Det hade ju vart mycket lättare att bara säga som det är. Så frågan nu är då, är man säker på att det sitter en ardicvärmare i min V70 2,4D -06 :???:

Ja sen vet ju inte jag hur min går! Jag satte i vanlig EL-motorvärmare & gren till kupen med kupevärmare för att jag räknade ut att det skulle bli mycket billigare i längden. Elen är inte lika kostsam som dieseln & dessutom så ingår elen i gratis parkering på jobbet så häften av gångerna är det helt gratis....

Med facit i hand så kanske inte det var så smart :???: Men det var ingen som varnade för detta då!!!
Nu blir ju inte motorn varm av elstickan så dieselvärmaren går nog ändå, men kanske inte lika länge. Jag har ca 5mil enkel resa till jobbet....

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]