Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FWH
mikebike skrev:
FWH skrev:Nej, dra för att släppa har det ju alltid varit på tex Mercedes när dra åt var genom fot pedal.
Då är det ju inte handbroms! :wink:
Jag tror att den korrekt benämningen är parkeringsbroms. :D
av mikebike
FWH skrev:
mikebike skrev:
FWH skrev:Nej, dra för att släppa har det ju alltid varit på tex Mercedes när dra åt var genom fot pedal.
Då är det ju inte handbroms! :wink:
Jag tror att den korrekt benämningen är parkeringsbroms. :D
Ja, men tråden heter Elektrisk handbroms. :mrgreen:

Jag har efter 4 nästan månader fortfarande inte vant mig vid att man skall "dra åt" handbromsen till vänster under panelen, jag letar automatiskt vid kardantunneln. Det var lättare att vänja sig vid Alfa 75:ans "flygplanshandtag".
av perhall
Det märks att den bromsar på alla fyra... men jag vet inte hur snabbt man kan köra och använda P-bromsen? Jag har inte vågat testa över typ 20.../PH
av Soulman
Den som letar information på allra enklaste sätt ser att bromsen ska frigöras genom att man kör iväg med bilen. Den kloke räknar ju ut att det även fungerar som "dragläge" vid start i backe.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Soulman skrev:Den som letar information på allra enklaste sätt ser att bromsen ska frigöras genom att man kör iväg med bilen. Den kloke räknar ju ut att det även fungerar som "dragläge" vid start i backe.
Har provat men det gör ju ont ända in i bilsjälen att "bräcka loss" bilens parkeringsbroms genom att gasa iväg.

Även om man är extremt försiktig så måste man ju lägga på visst moment och slira med motorn innan elektroniken fattar att det är dags att släppa. Det märks ju både på det automatare och de manuella jag har kört.

Dessutom tycker passagerna inte om skuttet som blir, sår man desstutom i en trång p-ficka och föröker bryta loss bromsen med att gasa hoppar man ju in i bilen framför.

Nä, jag lossar med knappen.
av AndS
Går det att justera känsligheten när den ska släppa då det verkar skilja mellan olika bilar, eller inte justerbart och det skiljer.
På vår släpper den "nästan" alltid så fort jag intar dragläge med koppling och utan gaspådrag. Men det händer ibland, det är sällan, och då endast vid backläge att man måste ge gas så att man känner att den lyfter lite i bakändan innan den släpper.
Användarvisningsbild
av CarMan
Se till att höja motorvartalet lite, innan ni letar dragläge, så märker bilen at ni tänker åka iväg
Användarvisningsbild
av Variosboy
VolvoB20 skrev:
Soulman skrev:Den som letar information på allra enklaste sätt ser att bromsen ska frigöras genom att man kör iväg med bilen. Den kloke räknar ju ut att det även fungerar som "dragläge" vid start i backe.
Har provat men det gör ju ont ända in i bilsjälen att "bräcka loss" bilens parkeringsbroms genom att gasa iväg.

Även om man är extremt försiktig så måste man ju lägga på visst moment och slira med motorn innan elektroniken fattar att det är dags att släppa. Det märks ju både på det automatare och de manuella jag har kört.

Dessutom tycker passagerna inte om skuttet som blir, sår man desstutom i en trång p-ficka och föröker bryta loss bromsen med att gasa hoppar man ju in i bilen framför.

Nä, jag lossar med knappen.
Låter som om det antingen är något fel på din bil, eller så gör du fel VolvoB20, för jag kan -som jag skrev förut- få min parkeringsbroms att släppa utan minska knak, brak, skutt, eller annat ofog! Som carman skriver, man gasar lite och släpper upp kopplingen en smula, sen är den loss, och detta utan att bilen rör sig en enda millimeter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Låter som om det antingen är något fel på din bil, eller så gör du fel VolvoB20, för jag kan -som jag skrev förut- få min parkeringsbroms att släppa utan minska knak, brak, skutt, eller annat ofog! Som carman skriver, man gasar lite och släpper upp kopplingen en smula, sen är den loss, och detta utan att bilen rör sig en enda millimeter.
Äh, vafan... det är nog bara jag som är överkänslig......
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]