Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

johnnype skrev:
Nu förväntar jag mig bra svar från alla (inkl CarMan) varför det kan skilja så himla mycket.
Kolla gärna upp artikelnummer och firman.
Kan du inte ge oss artikelnummer på dom delar du köpt, både från Bilia och Den andra firman. Så kanske vi kunde vi ringa upp vår lokala Volvo-ÅF och se vad dom skulle ta betalt.. jag skulle gärna åta mig att "kolla" Helmia som är värmlands Volvo ÅF. Vore kul att se om det finns skillnader...
Hej
Läs i mitt inlägg så hittar du de artikelnummer firman angivit, fre 01 apr 13:06:28

9443882 bussning 2 st. a' 374kr = 748 kr
30714678 Stag 1 st = 591 kr

Utgått från att det är orginaldelar som använts, artikelnumren är för Volvo orginaldelar.
Tror knappast en firma som vill behålla sin auktorisation skulle försöka blåsa kunden med piratdelar.
Tror du?

/Roland
Jo, nu ser jag att du blivit blåst.
henkes bilverksad är en enskldfirma.
dom.. han kallarsig aktoriserad, men han är inte aktoriserad for volvo. Dom uppfyller inte kraven för att få göra garanti jobb m.m.
Så vist har dublivit blåst av henkes blverksta, du gick på att han var aktoriserad.

Jag ser at bilias prser är delar, insklusive arbete, Henkes pris verkar bara vara delar. Du måste ju redovisa arbetskostnaden om du ska jämföra priserna.

För övrigt är tråden lite för oseriös, så jag väljer at svara i min lite seriösare tråd, om nån har sriösa frågor.
Testa att serva bioen hoss henkes, o se om du får en lapp hem som talar om att du fått förlängd volvo asistans.
Nästa gång du får et brev från volvo att man ska lada en mjukvara, eller utföra annan garanti kanpanj, å till henkes o se om dom kan göra jobbet.
eller åk dit o fråga vad det kostar att polestar trimma bilen hoss han.
Han är inte med i MRF heller så du som kund har ju inte allas samma trygghet.
Sen är det ju lite sådär tycker jag när det är en enskild firma. oavsett vad det gäller så undviker jag alltid endkilda firmor, klart mycke trggare med ett aktsie bolag.
Med enskild firma kan inte jag som konsumet gå in o titta på hur firman går, bara det är ju et orosmoment. Helt klar mycke enklare att kolla ett AB.
CarMan skrev:För övrigt är tråden lite för oseriös, så jag väljer at svara i min lite seriösare tråd, om nån har sriösa frågor.

Tycker detta uttalande från dig säger hur seriös du är!

Tycker det är anmärkningsvärt att en mekaniker från en auktoriserad Volvoverkstad kan sitta och försvara Volvoverkstadens höga priser så som du gör! Varför? Känner du att dem som säger att auktoriserade Volvoverkstäder tar för höga priser smutsar ned Volvoverkstäderna eller vad är problemet? Priset som auktoriserad Volvoverkstäderna tar har inget med mekanikerna att göra, inte dem som prissätter. Så varför?
Tror det är olyckligt med uttryck såsom Volvoverkstad kontra "Knut på Hörnet".
Problemet ligger nog snarare att dom större verkstäderna har mindre personlig kontakt med sina
Mekar vilket kan leda till att det fuskas om det ges "tillfälle". Klart är väl också att dom större
verkstäderna satsar mera på Tjänstebilar o företagsbilar då det där inte förekommer någon kvalitetskontroll eller för den delen
fakturakontroll. Rent generellt så är det nog klokt att undvika Gigantiska organisationer vare sig det gäller Bilverkstäder, Bredbandsleverantörer,
IT-konsulter och vad ni vill. Många anställda betyder längre avstånd mellan Chef-Medarbetare-Kund. Detta medför förstås mindre känslighet
för klagomål från berörda vare sig det är Meken som försöker få en Verkstadschef att fatta problemet eller Ägarna som SKALL ha ut sin vinst oavsett......
Om jag hade ett föetag som hade två Kundkategorier att välja mellan så klart som Korvspad att jag skulle välja den kategorien som inte är
känslig vare sig för hutlösa priser eller dålig kvalitet. Min idé är att till exempel Bilia tydligt har valt sin kategori av kunder dvs Tj.bilsektorn, Företagssektorn...... alla andra vill man helst se någon annanstans då dom "bara ställer till det " i Organisationen.
Jag har hittat ett mellanting här, VolvoÅF verkstad men inte den däringa STOORA....och är nöjd med pris, kvalitet och kundbemötande. Dock FINNS det ingen sådan i Sthlm vad jag vet. Det finns alla de slags verkstäder i vår herres hage såväl Auktoriserade som icke auktoriserade, t.och med BRA "Volvoverkstäder" runt om i landet. Utnyttja konsumentmakten och ge fan i att boka dom svindyra och ge chansentill flera verkstäder men framför allt lägg TID på att ta reda på vad dom olika verkstäderna dels tar betalt per jobb, dels kvaliteten på utförda jobb.Ta till exempel den verkstaden som Carman jobbar på, där skulle jag lämna min bil om det visade sig behövligt. Nu vet jag inte exakt var han håller hus men sitt intresse och sin Kompetens är vi nog ruggigt säkra på alla här,,, att han har.... Personligen skrotar jag hellre min Bil än att lämna in den på BILIA i Sthlm, det är bara min åsikt, take it or leave it. :-)
Sharkbait skrev:
CarMan skrev:För övrigt är tråden lite för oseriös, så jag väljer at svara i min lite seriösare tråd, om nån har sriösa frågor.

Tycker detta uttalande från dig säger hur seriös du är!

Tycker det är anmärkningsvärt att en mekaniker från en auktoriserad Volvoverkstad kan sitta och försvara Volvoverkstadens höga priser så som du gör! Varför? Känner du att dem som säger att auktoriserade Volvoverkstäder tar för höga priser smutsar ned Volvoverkstäderna eller vad är problemet? Priset som auktoriserad Volvoverkstäderna tar har inget med mekanikerna att göra, inte dem som prissätter. Så varför?
Det får stå för dig.
själv anser jag det var en oseriös ton rån trådskaparen, dels med den rubrik han valt, sen när han jämför priser på delar, mot priser inklusive arbetskostnad, o sen påstår att det skiljer mycke i pris.
men framförallt när han sägersig bli lurad, när han friviligt kan göra valet att lämna in eller inte lämna in bilen på vald verkstad.

Sen vill ja vara tydlig i att jag inte försvarar priser eller verkstäder. Om ni läser mina inlägg lite mer noga, så ser ni att jag gör allt för att vara neutral!
Men jag lägger tydligt fram varför det kan sskilja, isäller för att bara kolla på riser o tro att man fåra samma sak.
wissel skrev:Tror det är olyckligt med uttryck såsom Volvoverkstad kontra "Knut på Hörnet".
Problemet ligger nog snarare att dom större verkstäderna har mindre personlig kontakt med sina
Mekar vilket kan leda till att det fuskas om det ges "tillfälle". Klart är väl också att dom större
verkstäderna satsar mera på Tjänstebilar o företagsbilar då det där inte förekommer någon kvalitetskontroll eller för den delen
fakturakontroll. Rent generellt så är det nog klokt att undvika Gigantiska organisationer vare sig det gäller Bilverkstäder, Bredbandsleverantörer,
IT-konsulter och vad ni vill. Många anställda betyder längre avstånd mellan Chef-Medarbetare-Kund. Detta medför förstås mindre känslighet
för klagomål från berörda vare sig det är Meken som försöker få en Verkstadschef att fatta problemet eller Ägarna som SKALL ha ut sin vinst oavsett......
Om jag hade ett föetag som hade två Kundkategorier att välja mellan så klart som Korvspad att jag skulle välja den kategorien som inte är
känslig vare sig för hutlösa priser eller dålig kvalitet. Min idé är att till exempel Bilia tydligt har valt sin kategori av kunder dvs Tj.bilsektorn, Företagssektorn...... alla andra vill man helst se någon annanstans då dom "bara ställer till det " i Organisationen.
Jag har hittat ett mellanting här, VolvoÅF verkstad men inte den däringa STOORA....och är nöjd med pris, kvalitet och kundbemötande. Dock FINNS det ingen sådan i Sthlm vad jag vet. Det finns alla de slags verkstäder i vår herres hage såväl Auktoriserade som icke auktoriserade, t.och med BRA "Volvoverkstäder" runt om i landet. Utnyttja konsumentmakten och ge fan i att boka dom svindyra och ge chansentill flera verkstäder men framför allt lägg TID på att ta reda på vad dom olika verkstäderna dels tar betalt per jobb, dels kvaliteten på utförda jobb.Ta till exempel den verkstaden som Carman jobbar på, där skulle jag lämna min bil om det visade sig behövligt. Nu vet jag inte exakt var han håller hus men sitt intresse och sin Kompetens är vi nog ruggigt säkra på alla här,,, att han har.... Personligen skrotar jag hellre min Bil än att lämna in den på BILIA i Sthlm, det är bara min åsikt, take it or leave it. :-)

Ja stora organisationer ska man helt klart undvika, dom har satt i system att lura dig o ta aldeles för höga priser.
kolla bara på IKEA, BILTEMA, Clasohlsson Ellos, & Gekås
Hur många av er som läser tråden skulle lämna er bil på service eller repraton & en liten felsökning, till en utexaminerad mekaniker från fordonsgymnesiet. (han har ett enskld firma så det är inte svart jobb)

Om det var samma pris att lämna in bilen för samma saker på ett företag som bara jobbade med ditt bilmärke & har mekaniker som kontinuerligt går på utbildningar för att hålla sig uppdaterade om just din bil, desutom vet du att dom har all litratur om din bl & har suport från tilverkaren av bilen (detta är desutom et MRF anslutet aktsiebolag)

Vilket företag väljer du & varför?

När ni för er själva svarat på den frågan (för det är inte många som vågar svara oficielt)
Då ställer ni er frågan om ni skulle kunna tänka er att lämna in bilen på samma företag om priset var högre (säg 10% högre)
Varfrö eller varför inte vll ni läna in på samma förtag trots prishöjningen.

Finns det ett mervärde för kunden i att meken har yrkeserfarenhet?
Finns det ett mervärde för kunden i att meken har livserfarenhet?
Finns det ett mervärde för kunden i att meken specielkompetens på just din bil?
Finns det ett mervärde för kunden i att verkstan har all den litratur & verktyg som behövs?
Finns det nåt mervärde för kunden att verkstan har suort från tillvrkaren?
Finns det nått mervärde för kunden i att verkstan är MRF anslutna
Finns det nåt mervärde för kunde i att verkstan är ett Aktsie Bolag

Du som kund väljer frivilligt var du lämnar in din bil om det är du som ägr den.
Är priset vktigare än hur jobbet utförs, så varför hålla å o tjafsa, lämna in där det är billigas, det är ju din bil.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 18

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]