Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av e3v0
Js1:
Har gjort rent tomgångsventilen, och smörjt upp den med 5-56. Det va det första jag gjorde när jag upptäckte felet, men de hjälpte inte heller.

Tror själv att det är lambdasonden, men vill fråga runt lite innan jag slänger ut mer pengar på saker som "kanske" inte fixar problemet. Lambdasonden jag bytte ut med "ska" enligt han jag köpte den av funka på bilen, kanske blev grundlurad. :(

*pettson*:
Har försökt kolla upp felkoderna igen på Sockel A2, men lampan vägrar blinka. Sen är det en manuell växellåda jag har, om jag nu inte skall kunna få dessa koder så känns det skumt.

Kan det inte vara spjällägesgivaren/Potentiometer som spökar? eller så får jag dra upp styrdonet och kolla.
av lunnegren
Det är inte så att du har immopinne i din bil? Jag har det och måste "låsa upp" med pinnen innan jag kan läsa av felkoder. Annars är det ju inte ovanligt med ärja, testat att rengöra kontakterna?
av e3v0
Zäta:
Har ingen lmm i bilen, inte vad jag vet iallafall.

Lunnegren:
Jo, jag har en immopinne till bilen. Testade att använda denna nu, då fick jag fram felkod 1-1-1 i sockel A2. Men ändå går bilen som skit.

//e3v0
av lunnegren
Har du kollat luftslangen mellan luftfilterboxen och gasspjället? Jag hade en ganska stor spricka på mitt rör, och tack vare Murphys lag så var det precis i den vinkeln så man inte såg det utan att ta lös =)
Hur mår tändspolen? Blir den varm vid drift? isf kanske det kan vara en ide att ohmmäta. ( 0,3-0,7 Ohm på skruvkontakterna, 8-9 kOhm på tändkabelkontakten)

Ett annat förslag är att kolla hur varvtalssensor (http://www.skruvat.se/Varvtalssensor-mo ... 12559.aspx) mår dvs givaren som sitter under fördelarlocket som läser motorvarvtalet, jag fick en ryckig bil efter att ha bytt tändkablar, då visade det sig att givarkabeln och en tändkabel var för nära varandra så det blev störning och gav en okörbar bil.
av e3v0
Lunnegren:
Va ute halva dagen igår med bilen och skruvade bort rotorn, skrapade bort skit som hade ärgat på stiften i fördelarlocket, samt kollat upp sprickor på luftslangar.. igen.. :) Men bilen gick fortfarande knasigt och tändspolen blir inte direkt varm, bara smått ljummen.

Upptäckte en annan sak, om jag startar bilen är tomgången perfekt. Men när man lägger i en växel och sedan släpper upp kopplingen så bilen får dragläge/åker 2 meter, och sedan växlar ur. Då hoppar tomgången mellan 500-800 varv på tomgången, sen efter ett tag så kan tomgången stabilisera sig igen till runt 800-900 varv. :???:
av lunnegren
Hur lång tid har du kört efter att ha dragit ur batteriet? Tänkte just på adaptionen, fast det känns ju underligt om den nu är stabil när du startat. Ljummen tändspole? Ja testa att mäta den bara för att kryssa bort den från felsökningslistan, skadar ju inte =).

Testa att rengöra fördelarlocket lite mer noggrant så att det är dammfritt, kan ju bli överslag.
Hur ser kontaktstycken i motorutrymmet ut?
Jag antar att vakuumslangarna är genomkollade med startgas?
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]