Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
då är säljaren ute och cyklar det skall vara + grader ja men de räcker att det är över nollan den enda v70 med s/s jag har sett är drive modellerna alltså 1,6 d och där sitter en knapp under stereon där dom andra knapparna sitter tex blis parkassistans larm osv
av perhall
10 plusgrader - då skulle ju s/s bara fungera i juli...

Efter att ha studerat siffrorna närmare är jag inte längre säker på att V70T4 är typad med s/s (manuell låda), jfr. stadskörningssiffran:
V60 T3 o T4:
stadskörn 8,6 (10,1 Powershift)
landsväg 5,6 (6,1)
blandad 6,7 (7,6)
Vikt 1638 (1664)

V70 T4:
stadskörn 9,2 (10,2)
landsväg 5,8 (6,3)
blandad 7,0 (7,7)
Vikt 1736 (1761)

PH
av Soulman
Ja säljaren lät ju minst sagt svävande i sitt svar och menade att det var en "förenklad" variant av S/S. Kanske därför det endast skulle funka under "optimala" förhållanden. Hittar fortfarande ingenting i boken och nån knapp finns inte i mittkonsollen.
av perhall
Skulle kunna finnas i menyn? Faktum är att min säljare också så att bilen har s/s och det står tydligt i broschyren från nov 2010./PH
av Soulman
Bad säljaren förklara lite närmare och han var fortfarande osäker på funktionen. Systemet är tydligen en förenklad variant av s/s som finns i drive. För att inte riskera batteritorsk ska utetemperatur och elförbrukning/batterikapacitet vara optimala för att motorn ska stanna och orka hoppa igång igen. Han ska undersöka vidare med nån teknikguru på Volvo.

Det finns inget sådant val i menyerna i alla fall och det är märkligt att en sån grej inte står beskriven i manualen. Den ovetande tror väl att att det är nåt fel på bilen om den stannar på tomgång? Undra om 60 modellerna med T3 och T4 har samma light-variant av s/s.
av t4rdesign
Va 12+ här idag och jag körde runt ett bra tag i stan men som sagt ingen s/s...
Men kanske är batteriet lite oladdat/slitet bilen har ju iaf rullat 90mil...

Tror nog mer på kombinationen opålästa säljare.
Är du säljare idag på t.ex en stor elektronikkedja och veckan efter jobbar på t.ex bilia,vad kan den säljaren då om dom olika bilarna han ska sälja (om han/hon just nu inte är jäkligt volvointresserad)?
För dagens flesta säljare är det ingen skillnad på om du ska kränga en mobil för 1kr med 2års abb eller om dom ska kränga en bil för närmare en en kvarts miljon till en halv miljon!
Dom kan lika lite om produkterna för det... dom ser bara $$!
Man ser ju exempel på det dagligen allt från säljare till olika supporttjänster som bara pratar om saker man redan vet!
Dom ska ju va xtra pålästa och kunna svara på dom där annorlunda frågorna.

ps. finns ingen light variant!
av vandenhoogen
Har tyvärr samma uppfattning av att många försäljare inte verkar vara direkt intresserade av bilar utan bara av att sälja, en försäljare jag stötte på på brabil påstod t ex att t4 motorn kommer från mazda....? och när jag fråga om man möjligtvis kan få ner stolen lägre om man väljer elstol istället för manuell hade han inget svar vilket jag iofs kan förstå kräver kanske att de har en bil med elstol för att testa...hade sedan ytterligare en fråga han inte hade något svar på, och sen avsluta han konversationen "har du någon fråga är det bara att säga till"...det var ju just Frågor jag hade som jag ändå inte fick svar på:)
av vandenhoogen
För att återgå till ämnet "T4 motorn" har hunnit köra bilen lite drygt 100mil nu och när jag kör utan stereo så upplever jag ett svagt visslande/vinande ljud från motorn runt 2000rpm (1500-2500) Turbon? Hur upplever ni andra som har T4...hört något likande? Normalt?
av t4rdesign
Inget ljud jag har tänkt på men kan lyssna efter det!
Däremot så tycker jag att den inte är precis tyst på tomgång, alltså den "tickar" mycket!
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]