Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GWS
Har sökt på forumet men inte hittat riktigt den info jag söker. Har jag inte helt fel är det hög tid att byta oljefällan på min S80 (140hp) -99/00, har rullat 18000 mil. Då menar jag den behållaren som sitter på motorrumsväggen under insuget, heter det "oljefälla"? Den ska tydligen bytas eller räcker det med en rengöring, jag har hört båda alternativen och är osäker på vad som gäller. Någon påstod att oljefällan sitter längre upp i ventilationen och att behållaren heter något annat.

Tycker för min del att det är bättre att byta ut den och då måste insuget demonteras om jag förstått det rätt. Behöver en ny oljefälla och packningar till insuget, är det mer prylar som behövs vid bytet?

Tacksam om nån kan reda ut det här.

GWS
av jockep83
Jo du köper en ny oljefälla, insugspackning samt packning till gasspjäll (lika bra att lossa och rengöra det) Jag gjorde detta jobbet nyss på min bil och då köpte jag även en liten kort böjd slang som sitter från fällan till blocket.. Alltsammans gick på 465Kr på Volvo. Jobbet tog mej dock en hel lördag :) Byt allt ovan och rengör sedan resten av slangarna med Quickcleen och tryckluft så blir det kalas bra:) Sen kan man ta en stor borr och vrida in i hålet i blocket så de kommer ut en del skit från motorn..

Lycka till

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]